MARCOWE KAPRYSY – ZABAWY Z MARCOWĄ POGODĄ

  1. Zabawa rozluźniająca: przyjdź do mnie tak jak np. żabka, motylek, konik, kotek.
  2. Wiersz B. Forma ,,Marcowe kaprysy”. Wymieszał marzec pogodę w garze, Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę, Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni, Domieszam wiatru ciepłego, Smutno by w marcu było bez niego Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam, Będzie prawdziwa marcowa pogoda.
  • Pytania: 1. O jakim miesiącu była mowa w wierszu? 2. Jaka pogoda jest w marcu?

3) Rozmowa nt. pogody swobodne wypowiedzi dzieci.

  • Czy zastanawialiście się, co to jest pogoda?
  • Jaką pogodę najbardziej lubicie i dlaczego?
  • Czy ważne jest to, aby wiedzieć wcześniej o prognozie pogody?
  • Komu potrzebne są takie wiadomości i gdzie można je usłyszeć?
  • Czy wiecie jak można przedstawić na obrazku: burzę, wiatr, deszcz, śnieg, słońce, zachmurzenie? (swobodne wypowiedzi dzieci).

Demonstrujemy kartony z symbolami pogody: deszcz, śnieg, słońce, wiatr, zachmurzenie, itp.

4) Ilustrowanie ruchem krótkiego opowiadania z wykorzystaniem apaszek/ chusteczek.
Dzieci otrzymują kolorowe apaszki/ chusteczki, ilustrują ruchem treść opowiadania.
Idziemy na spacer, świeci słońce. Jest ładna pogoda, dzieci wesoło podskakują. (dzieci idą, spacerują, rozglądają się, podskakują, wymachują rączkami, apaszkami). Nagle zaczyna wiać wiatr. Jest coraz silniejszy (dzieci energicznie wymachują apaszkami, pokazują ruchem rąk wiatr). Nadciągają ciemne chmury, zaczyna padać deszcz. Chowamy się pod parasole, żeby nie zmoknąć (dzieci zarzucają apaszki na głowę). Wiatr jest bardzo silny. Boimy się.
Z daleka słychać gromy i widać błyskawicę. Uciekamy do domu (dzieci szybko chowają się w umówione miejsce). Nareszcie znowu pojawia się słońce. Wyglądamy przez okno. Możemy wyjść na spacer.

5) Pogoda W MARCU W CIĄGU DNIA SIĘ ZMIENIA. Rano padał deszcz.
Po południu świeciło słońce. Wieczorem sypał śnieg. POGODA MARCOWA JEST ZMIENNA I KAPRYŚNA.

6) Zapraszam do aktywnego słuchania piosenki „Marcowe żaby”. Dzieci podczas zwrotek grają do rytmu na grzechotkach lub klaszczą, podczas refrenu ilustrują treść.

https://www.youtube.com/watch?v=HEi4wz8L-6o

7) Przedstawienie za pomocą rysunku „Moja ulubiona pogoda”. Przy stolikach są przygotowane: kartki, farby, kredki, papier kolorowy, klej, nożyczki itp.
Dzieci wybierają ulubione techniki plastyczne: rysowanie, malowanie, wycinanie, wydzieranie i przedstawiają za pomocą prac plastycznych swoją ulubioną pogodę.