Wrzesień 2022 r.
Tematyka miesięczna – Wrzesień 2022 r.
- Co słychać w przedszkolu?
- Jak być bezpiecznym?
- Jakie są moje supermoce?
- Co się zmienia jesienią?
Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- zachęcenie do udziału w aktywnościach rozwijających umiejętności komunikacyjne;
- zachęcenie do stosowania przyjętych reguł zachowania w różnych sytuacjach dnia codziennego;
- reagowanie na ustalone sygnały;
- nawiązanie relacji rówieśniczych;
- utrwalenie zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka;
- poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
- utrwalenie numeru alarmowego 112 poprzez śpiew i zabawy przy muzyce;
- kształtowanie orientacji przestrzennej i schematu własnego ciała;
- rozumienie znaczenia znaków drogowych w ruchu drogowym;
- kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron;
- rozwijanie mowy i koncentracji uwagi;
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
- organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu uczuć;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- poznawanie oznak jesieni;
- poznawanie wyglądu liści klonu i kasztanowca;
- rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania liści ze względu na ich rodzaj;
- doskonalenie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu;
- rozwijanie sprawności ruchowej;
- zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
- utrwalenie znajomości wyglądu wybranych owoców i warzyw;
- rozwijanie umiejętności manualnych.
Piosenka miesiąca
Nasze Przedszkole
- Co dzień rano z moją mamą, idę do przedszkola,
a tam na mnie już czekają Antek, Staś i Pola.
Ref.: Nasze przedszkole, wesołe przedszkole,
jest dla mnie drugim domem.
Tu się świetnie czuję, tu świetnie bawię się.
To przedszkole jest wyjątkowe.
- A w przedszkolu moja pani zawsze uśmiechnięta.
I koledzy, koleżanki, zabawki, zajęcia.
Ref.: Nasze przedszkole…
Wiersz miesiąca
SEKRET CZTEROLATKA
Coś Wam powiem w tajemnicy-
– wielki sekret zdradzę Wam.
Lubię chodzić do Przedszkola,
Cztery latka przecież mam.
Pani, czyta nam bajeczkę,
w której mieszka dobry smok.
No to pędzę już do sali,
tylko cmoknę mamę: cmok.
Marzec 2022 r.
- przybliżenie wiadomości na temat teatru
- zapoznanie z teatrzykiem cieni
- zachęcenie do zabawy w teatr – dowolnych i zorganizowanych
- rozwijanie sprawności manualnych
- rozwijanie poczucia rytmu i możliwości wokalnych
- poznawanie oznak wiosny
- poszerzanie wiadomości przyrodniczych o nazwy pierwszych wiosennych kwiatów: żonkil, krokus, przebiśnieg, tulipan
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- zwracanie uwagi na kaprysy pogody w marcu
- zapoznanie dzieci ze znaczeniem wiosennego przysłowia „W marcu jak w garncu”
- poznanie pracy ogrodnika
- wdrażanie do utrzymania porządku w najbliższym otoczeniu
- układanie historyjki obrazkowej
- zachęcenie do czynnego udziału w sianiu i sadzeniu roślin w kąciku przyrody, zachęcenie do ich pielęgnowania
- rozwijanie umiejętności liczenia
Piosenka miesiąca – „W naszym ogródeczku”
W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
włożymy nasionka, włożymy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
grządki zazieleni, raz, dwa, trzy.
Wiersz miesiąca – „Wiosna” M. Frąszczak
Przyszła do nas wiosna,
ciepła i radosna.
Ptaszek pięknie śpiewa,
zielenią się drzewa.
Słonko w górze świeci,
weselą się dzieci.
Każdy dobry nastrój ma,
niechaj wiosna długo trwa!
Luty 2022 r.
- poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”, „oszczędność”
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
- poznanie obiegu wody w przyrodzie, właściwości powietrza i ognia
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- nabywanie umiejętności wnioskowania,
- uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
- budzenie poczucia ciekawości świata,
- rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem.
Piosenka miesiąca „Zimowa poleczka”
Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak
Ref.: Ha, ha, ha, ha – Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my
Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref: Ha, ha, ha, ha…
Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca znów woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!
Ref: Ha, ha, ha, ha
Wiersz miesiąca – „My się chłodu nie boimy”
My się chłodu nie boimy,
podskoczymy, zatańczymy.
Dalej, dalej całą grupą
łap za rączki, kręć się w kółko!
W kotka, w myszkę, przez boisko,
przestraszymy złe wietrzysko.
Niech przed zimnem nikt nie tchórzy,
to wyrośnie zdrów i duży.
Styczeń 2022 r.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
- rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
- nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
- poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
- wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
- poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- zachęcanie do zgodnej współpracy,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
- rozwijanie mowy komunikatywnej,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
- budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
- poznanie pojęcia „para”,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
- budowanie wiary we własne siły,
- rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
- zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
- poznanie zastosowania kalendarza,
- rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
- rozwijanie motoryki małej,
- zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
- poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
- nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
- wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
- doskonalenie umiejętności przeliczania,
- stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
- utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
- zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu
- rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
- poznanie wartości „zdrowie”
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
- poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
- rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
- poznanie składowych piramidy zdrowia,
- nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.
Piosenka miesiąca: Babciu, droga babciu…
Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy – tup, tup, tup,
teraz babciu Ty to zrób!
Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy – raz, dwa, trzy,
teraz babciu podskocz Ty!
Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy – raz, dwa, trzy,
teraz dziadku zrób to Ty!
Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy Ci,
teraz dziadku daj nam Ty!
Wierszyk miesiąca „Dla Babci i Dziadka”
Dziś dla Babci słońce mamy
i całuski dla Dziadziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa
i piosenki śpiewa wnusia.
Aby Babcia i Dziadzio
w zdrowiu długo żyli,
Aby uśmiech dla nas mieli
W każdej wolnej chwili.
Grudzień 2021r.
- Kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja, oglądanie dekoracji świątecznych, słuchanie utworów związanych z obchodzeniem Mikołajków;
- Kształtowanie empatii dla innych, gdy przeżywają smutne chwile;
- Kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych;
- Rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat;
- Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i poczucia rytmu, orientacji przestrzennej, orientacji na kartce z wykorzystaniem całej przestrzeni;
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się i wyciągania wniosków poprzez odpowiadania na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu, opowiadanie o swoich marzeniach i pragnieniach;
- Rozwijanie uwagi i pamięci, wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń, rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej;
- Rozwijanie ekspresji muzycznej i wyobraźni ruchowej poprzez ilustrowanie ruchem treści utworu, uwrażliwianie na różne barwy dźwięku.
Piosenka miesiąca: Zima, zima, zima…
Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Zasypane pola – w śniegu cały świat
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Wiersz miesiąca: „Choinka w naszej sali” – B. Forma
Stoi choinka,
mruga lampkami –
pewnie się wita
z przedszkolakami.
Pachnąca lasem,
pięknie ubrana,
przybyła dzisiaj
specjalnie dla nas.
Pozostań z nami
wszyscy prosimy,
dla ciebie piękną
gwiazdę zrobimy.
Wrzesień 2021r.
- dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół;
- kształtowanie postawy przyjacielskiej;
- budowanie przyjaznej atmosfery;
- integracja grupy;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
- motywowanie do samodzielnych doświadczeń; poznanie sposobu barwienia wody za pomocą bibuły;
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych, rozwijanie kompetencji matematycznych; rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw; poznanie wyglądu cyfr 1 i 2;
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy;
- motywowanie do samodzielnego manipulowania przedmiotami;
- odkrywanie własnych możliwości twórczych;
- kształtowanie słuchu muzycznego; rozwijanie umiejętności wokalnych; poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego; rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; kształtowanie poczucia rytmu; uwrażliwienie na bogactwo i piękno świata muzyki; poznanie roli tempa w utworze muzycznym;
- wyrabianie pamięci;
- doskonalenie sprawności fizycznej;
- wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań;
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej;
- wdrażanie do starannego wykonywania wszystkich czynności;
- poznanie wartości przyjaźni;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat przyjaźni i przyjaciół;
- wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie;
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych;
- wdrażanie do zgodnego działania w czasie pobytu w przedszkolu;
- poznanie roli pracowników przedszkola;
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania i logicznego myślenia;
- wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu;
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie;
- rozwijanie zdolności teatralnych;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości;
- poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości; kształtowanie pojęcia odwaga; poszerzanie wiedzy na temat wartości, jaką jest odwaga;
- poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak);
- poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych; wyrabianie nawyku uważnego przechodzenia na drugą stronę ulicy i poruszania się podczas spacerów; wzbogacanie wiedzy na temat sygnalizatora świetlnego; poznanie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań na ulicy; utrwalenie wyglądu i roli numeru alarmowego 112, poznanie różnych dźwięków związanych z ulicą i pojazdami; utrwalenie wiedzy o ruchu drogowym;
- kształtowanie sprawności manualnej i motoryki dużej;
- rozwijanie wyobraźni;
- motywowanie do samodzielnego wykonania pracy plastycznej od początku do końca; poszerzanie doświadczeń plastycznych; zachęcanie do wykonywania zadań plastycznych i do współpracy podczas zabaw;
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
- nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych;
- wdrażanie do przestrzegania zawartych wcześniej umów;
- wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw.
Piosenka miesiąca
Czerwiec 2021
- Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie poprzez przestrzeganie ustalonych umów i zasad w grupie.
- Nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
- Stosowanie form grzecznościowych względem siebie, dzieci, a także osób dorosłych w każdej sytuacji w domu, przedszkolu.
- Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zasad.
- Poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: rozmawianie z obcymi, odchodzenie z nimi, zbliżanie się do nieznanych zwierząt, bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
- Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie, poznanie wybranych owadów: pszczół, mrówek, biedronek.
- Poznanie wybranych środków transportu, którymi możemy podróżować podczas wakacji.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat obrazków wg ustalonej kolejności.
- Zapoznanie dzieci ze szkodliwością hałasu dla naszego zdrowia.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, segregowania wg jednej cechy, utrwalenie podstawowych kolorów.
- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi poprzez słuchanie bajek i wypowiadania się na podany temat.
- Rozwijanie zdolności wokalnych i rytmicznych podczas śpiewania, rytmicznego klaskania, tupania.
- Doskonalenie sprawności manualnych i inwencji twórczej w trakcie prac plastycznych (malowanie, rysowanie klejenie).
Piosenka miesiąca: „Wielka dżungla”
Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam
Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.
Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
Wierszyk miesiąca: „Już lato” T. Fiutowskiej
Już jest lato, już jest lato!
Wyjeżdżamy z mamą, tatą.
W góry, w lasy lub nad morze,
każdy jedzie tam gdzie może.
Bliżej słońca, bliżej wody,
by się kąpać dla ochłody.
Na jagody chodzić w las,
bo wakacji nadszedł czas.
Maj 2021r.
Kwiecień 2021r.
- poznanie różnych dyscyplin sportowych;
- utrwalenie wiadomości zdobytych w trakcie tygodnia, związanych z kosmosem;
- sposoby dbania o przyrodę;
- poznawanie wybranych miast Polski i rzeki Wisły, a także utrwalenie zdobytych informacji o Polsce;
- doskonalenie umiejętności stawiania pytań;
- kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji;
- nabywanie umiejętności wnioskowania oraz kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
- kształtowanie umiejętności współpracy;
- poszerzenie wiedzy dzieci na omawiany temat;
- zbogacenie słownictwa w mowie biernej i czynnej;
- rozwijanie wyobraźni oraz twórczego myślenia;
- rozwijanie wyobraźni, rozwijanie zdolności swobodnego wypowiadania się;
- wdrażanie dzieci do zgodnego współdziałania w zespołowych zadaniach.
Piosenka miesiąca: „W naszym ogródeczku”
W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
włożymy nasionka, włożymy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
i wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
grządki zazieleni, raz, dwa, trzy
Wierszyk miesiąca: „Piękne zwyczaje”
autor: Czesław Janczarski
Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:
mówi „dzień dobry”, gdy rano wstaje.
A drzewa, lśniące rosą nad ranem,
szumią „dzień dobry, słonko kochane”.
Gdy słonko chmura zasłoni siwa,
mówi „przepraszam”, potem odpływa.
Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,
„dziękuję”- szumią trawy i zioła.
Słonko dzień cały po niebie chodzi.
„Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.
Mrok szary wkoło, trawy i drzewa
„dobranoc” szumią z prawa i z lewa.
Marzec 2021 r.
- Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
- Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
- Uświadamianie następstwa dni tygodnia.
- Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
- Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
- Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
- Wdrażanie do bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
- Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej –kolejność czynności.
- Rozwijanie słownika czynnego dziecka.
- Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
- Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
- Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
- Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
- Zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji.
- Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
- Doskonalenie percepcji słuchowej – podział na sylaby wyrazów i kolejne ich przeliczanie.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego –ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
- Posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.
Piosenka miesiąca „Marzec czarodziej”
Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
i już pączki na patyku
i już trawka na śnieżniku.
Och , ten marzec – czarodziej!
Chodzi marzec – czarodziej,
Po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie – kotki
Och, ten marzec – czarodziej!
Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
przez kałuże skaczą kaczki,
żółte kaczki – przedszkolaczki .
Och, ten marzec – czarodziej !
Wiersz miesiąca „ Marcowa pogoda” – B. Forma
Ja jestem marzec, ja wam pokażę,
jak dobrze mieszać pogodę w garze.
Zanim na dobre wiosna przybędzie,
ja ślady zimy zostawię wszędzie.
Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,
i jeszcze trochę śnieżek poprószy.
I chociaż słońce mocniej przygrzeje,
to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.
Luty 2021 r.
- Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób; zapoznanie z wyposażeniem kuchni, pracą kucharza; rozwijanie mowy.
- Przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w zabawach; budowanie z naturalnych materiałów ( śnieg); spacerowanie w pobliżu przedszkola, obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
- Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego; powtarzanie z pamięci krótkich wierszy i rymowanek; rozwiązywanie prostych zagadek; zachęcanie do udziału w inscenizowaniu ruchem utworów literackich; wspólne opowiadanie znanych baśni.
- Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, tanecznych i ruchowych; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu; śpiewanie piosenek w połączeniu z ruchem.
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko; oraz : wysoki, niski, długi, krótki; liczenie przedmiotów; zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.
Piosenka miesiąca „Kiedy się nudzę”
Kiedy jestem w domu sam i nudzę się,
Kiedy nie wiem, co mam robić, jest mi źle,
kiedy do serduszka smutek zajrzy mi,
kiedy z oczu płyną łzy.
Ref.: To wtedy skaczę tak wysoko, jak potrafię
podrzucam w górę piłkę, a potem ją łapię,
i po ogrodzie biegam razem z moim psem,
dopiero wtedy nie nudzę się.
Gdy za oknem się pojawią pierwsze mgły,
gdy po niebie czarne chmury będą szły,
gdy słodycze w mej szufladzie skończą się,
gdy poczuję, że mi źle.
Ref.: To wtedy skaczę tak wysoko, jak potrafię…
Wiersz miesiąca „Kropelki i sopelki”
– Hanna Zdzitowiecka
Spłynęła z dachu kropelka,
kropelka wody niewielka.
Za pierwszą kroplą niedługo
już widać kropelkę drugą.
Za nimi z góry już leci
po dachu kropelka trzecia.
Dalszych kropelek nie zliczę:
płynie ich cały strumyczek.
A mróz z tych wszystkich kropelek
Zrobił lodowy sopelek.
Styczeń 2021 r.
- Umożliwienie dzieciom wykonania własnoręcznie upominków dla Babć i Dziadków – rozwijanie sprawności manualnej;
- Udział w przygotowaniu programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka – kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka w sytuacjach wystąpień;
- Poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów karnawałowych;
- Słuchanie utworów literackich – wzbogacenie słownictwa, doskonalenie mowy w czasie wypowiedzi na tematy związane z treściami literatury;
- Rozwijanie umiejętności wokalnych podczas nauki piosenek, zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej, poprzez udział w zabawach ruchowych i tanecznych.
Piosenka miesiąca ,,Babciu, dziadku, ukochani”
Czerwone serduszko dla Ciebie dziś mam,
czerwone serduszko Tobie dziś dam.
Bo kocham Cię Babciu najmocniej jak umiem
i wiem, że Ty Babciu mnie zawsze rozumiesz.
Znasz wszystkie smutki i tajne sekrety,
kocham Cię Babciu z siłą rakiety!
Ref. Babciu, Babciu kochana,
weź dziś wnuczkę na kolana.
Przytul mocno mnie do siebie,
z tobą Babciu jest jak w niebie.
Babciu, babciu kochana,
weź dziś wnuczkę na kolana.
I uśmiechnij się wesoło,
zatańcz ze mną babciu wkoło.
Czerwone serduszko dla Ciebie dziś mam,
czerwone serduszko Tobie dziś dam.
Bo kocham Cię Dziadku najmocniej jak umiem,
i wiem, że Ty Dziadku mnie zawsze zrozumiesz.
Znasz wszystkie smutki i tajne sekrety,
kocham Cię Dziadku z siłą rakiety!
Dziadku, dziadku jedyny,
baw się z wnuczką w śmieszne miny.
Przytul mocno mnie do siebie
z Tobą Dziadku jest jak w niebie.
Dziadku, dziadku jedyny,
baw się z wnuczkiem w śmieszne miny.
I uśmiechnij się wesoło,
zatańcz ze mną Dziadku wkoło.
Wiersz miesiąca: Życzenia dla Babci i Dziadka – Izabela Barankiewicz.
Podaruję dzisiaj kwiatka
i dla Babci i dla Dziadka!
Podaruję moje serce!
Tak Was kocham! Kocham wielce!
Na Was zawsze liczyć mogę:
z Dziadkiem pójdę w każdą drogę
Z Babcią czas upływa mile,
nawet gdy mam trudne chwile
Dziś za wszystko Wam dziękuję,
tak podziwiam i szanuję
Jeszcze powiem Wam w sekrecie:
Lepszych dziadków nie znajdziecie!