Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń:
- Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków i zwierząt zimą, poznanie sposobów pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy, poznanie pokarmów, którymi należy dokarmiać ptaki i zwierzęta leśne.
- Rozpoznawanie i próby nazywania wybranych ptaków zimujących w Polsce.
- Kształtowanie opiekuńczego stosunku do ptaków – urządzanie i utrzymywanie „ptasiej stołówki” w ogrodzie przedszkolnym.
- Utrwalenie nazw zawodów-zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonania różnych zawodów.
- Budzenie zainteresowania upływem czasu, zapoznanie z różnymi narzędziami służącymi do pomiaru czasu.
- Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków, osób bliskich.
- Przygotowanie upominków dla babci i dziadka.
- Doskonalenia umiejętności występowania przed publicznością.
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcią i dziadkiem.
- Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów ze względu na rodzaj, przeliczanie na konkretach we własnym zakresie.
- Doskonalenie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych (śpiewanie piosenki, powtarzanie rymowanek).
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu
- Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
- Wykonywanie prac plastycznych.
- Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia dużych i małych grup mięśniowych (z wykorzystaniem muzyki i rekwizytów).
- Rozwijanie prawidłowej reakcji na polecenia.
- Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, dbanie o estetykę wykonania pracy.
- Utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
- Rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat.
- Poszerzanie umiejętności matematycznych: przeliczanie, segregowanie, określanie wielkości.
- Posługiwanie się określeniami: duży, średni, mały, para.
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Wiersz „Życzenia dla babci i dziadka”
Dziś dla babci słońce mamy
I całuski dla dziadziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa
I piosenki śpiewa wnusia.
Aby babcia i dziadunio
w zdrowiu długo żyli.
Aby uśmiech dla nas mieli
w każdej wolnej chwili.
Piosenka:
Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy tup- tup- tup
Teraz babciu ty to zrób!
Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy raz dwa trzy
Teraz babciu zrób to ty.
Babciu, droga Babciu powiedz mi
Czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy raz, dwa, trzy
Teraz babciu podskocz ty!
Zamierzenia Dydaktyczno – wychowawcze miesiąc Grudzień
- Utrwalenie nazw wybranych kolorów.
- Utrwalenie pojęć duży, mały.
- Rozwijanie mowy.
- Rozwijanie poczucia rytmu.
- Ilustrowanie piosenki ruchem.
- Rozwijanie reakcji na ustalone sygnały.
- Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Zapoznanie z oznakami zimy.
- Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja.
- Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia.
- Zapoznanie z tradycją śpiewania kolęd w czasie świąt Bożego Narodzenia, ukazanie ich piękna.
- Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej.
- Rozwijanie umiejętności koncentracji.
- Słuchanie krótkich opowiadań, wierszy i piosenek, kolęd.
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
- Zapoznanie z zabawkami z przeszłości i przyszłości.
- Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.
- Nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach.
Wiersz: „Grudzień”
W grudniu, jak to w grudniu,
Biały śnieżek prószy,
Marzną dzieciom nosy,
Marzną dzieciom uszy.
Biały puch otula
Góry, lasy pola.
Srebrne sople wiszą na dachu przedszkola.
I nic nie poradzisz, taki mamy klimat.
Gdy przychodzi grudzień, przychodzi też
zima.
Piosenka: „Przyszła Zima Biała”
Przyszła zima biała, śniegu nasypała
Zamroziła wodę, staw pokryła lodem
Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie lepimy bałwanka.
Kraczą głośno wrony marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku dajcie nam okruszków.
Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie lepimy bałwanka.
Ciepłe rękawiczki i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy, nie boję się wcale.
Ref. Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu, skrzyp na mrozie lepimy bałwanka
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze listopad
- Budowanie postawy patriotycznej przez kształtowanie umiejętności przyjmowanie odpowiedniej postawy w trakcie śpiewania hymnu państwowego.
- Budzenie poszanowania dla wszystkich symboli narodowych.
- Usprawnianie motoryki małej.
- Wprowadzenie pojęć mało, dużo.
- Ilustrowanie piosenki ruchem.
- Rozwijanie szybkiej reakcji na sygnały.
- Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Dbanie o porządek na stanowisku pracy.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych zakresie przeliczania.
- Zapoznanie z rolą aktywności fizycznej w życiu człowieka.
- Zapoznanie z produktami szkodliwymi dla zdrowia.
- Wszechstronny i harmonijny rozwój organizmu.
- Zapoznanie z nazwami podstawowych urządzeń elektrycznych.
- Zapoznanie z wybranymi urządzeniami gospodarstwa domowego wykorzystywanymi dawniej i współcześnie.
- Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.
- Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi.
- Rozwijanie umiejętności plastycznych.
- Budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
- Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
- Uświadomienie dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych.
- Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia i zabawy logopedyczne usprawniające aparat mowy dziecka.
Wiersz „Listopad”
Przyszedł sobie do ogrodu stary,
siwy pan Listopad.
Grube palto wziął od chłodu
i kalosze ma na stopach.
Deszcz zacina, wiatr dokucza.
Pustka, smutek dziś w ogrodzie.
Pan Listopad cicho mruczy,
nic nie szkodzi, nic nie szkodzi.
Po listowiu kroczy szybko
na ławeczce sobie siada.
Chłód i zimno.
Mam dziś chrypkę.
Trudna rada, trudna rada.
Piosenka
Piosenka
Małe czerwone jabłuszko,
tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
Za rączki się trzymają i w koło obracają. 4x
Małe czerwone jabłuszko,
tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
Jabłuszko podskakuje, a gruszka przytupuje. 4x
Małe czerwone jabłuszko,
tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
W rączki klaszcze jabłuszko, razem z dojrzałą gruszką. 4x
Małe czerwone jabłuszko,
tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
Biegną sobie dokoła, jabłuszko gruszkę woła. 4x
Październik 2024 r.
Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze:
- Dostrzeżenie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.
- Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw po wyglądzie kształcie i smaku.
- Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad gwarantujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.
- Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci.
- Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
- Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania przyrody.
Piosenka
Kolorowe Listki
Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.
Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.
Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają
Wiersz miesiąca
Jesienią
M. Konopnicka
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią;
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka,
Złociste gruszeczki
Świecą się jak gwiazdy
Pomiędzy listeczki.
Pójdę ja się, pójdę
Pokłonić jabłoni,
Może mi jabłuszko
W czapeczkę uroni!
Pójdę ja do gruszy,
Nastawię fartuszka,
Może w niego spadnie
Jaka śliczna gruszka!
Jesienią, jesienią
Sady się rumienią;
Czerwone jabłuszka
Pomiędzy zielenią.
Zamierzenia dydakty