Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Wrzesień 2022 r.

Tematyka miesięczna – Wrzesień 2022 r. 

  1. Co słychać w przedszkolu?
  2. Jak być bezpiecznym?
  3. Jakie są moje supermoce?
  4. Co się zmienia jesienią?

Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • zachęcenie do udziału w aktywnościach rozwijających umiejętności komunikacyjne;
  • zachęcenie do stosowania przyjętych reguł zachowania w różnych sytuacjach dnia codziennego;
  • reagowanie na ustalone sygnały;
  • nawiązanie relacji rówieśniczych;
  • utrwalenie zasad zawartych w kodeksie przedszkolaka;
  • poznawanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa;
  • utrwalenie numeru alarmowego 112 poprzez śpiew i zabawy przy muzyce;
  • kształtowanie orientacji przestrzennej i schematu własnego ciała;
  • rozumienie znaczenia znaków drogowych w ruchu drogowym;
  • kształcenie umiejętności dostrzegania swoich mocnych stron;
  • rozwijanie mowy i koncentracji uwagi;
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • organizowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu uczuć;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • poznawanie oznak jesieni;
  • poznawanie wyglądu liści klonu i kasztanowca;
  • rozwijanie umiejętności liczenia i klasyfikowania liści ze względu na ich rodzaj;
  • doskonalenie ekspresji ruchowej i słownej poprzez łączenie śpiewu z elementem ruchu;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • zachęcenie do dbałości o utrzymywanie prawidłowej postawy ciała;
  • utrwalenie znajomości wyglądu wybranych owoców i warzyw;
  • rozwijanie umiejętności manualnych.

Piosenka miesiąca

Nasze Przedszkole

  1. Co dzień rano z moją mamą, idę do przedszkola,

a tam na mnie już czekają Antek, Staś i Pola.

Ref.: Nasze przedszkole, wesołe przedszkole,

jest dla mnie drugim domem.

Tu się świetnie czuję, tu świetnie bawię się.

To przedszkole jest wyjątkowe.

  1. A w przedszkolu moja pani zawsze uśmiechnięta.

I koledzy, koleżanki, zabawki, zajęcia.

Ref.: Nasze przedszkole…

Wiersz miesiąca

SEKRET CZTEROLATKA

Coś Wam powiem w tajemnicy-

– wielki sekret zdradzę Wam.

Lubię chodzić do Przedszkola,

Cztery latka przecież mam.

Pani, czyta nam bajeczkę,

w której mieszka dobry smok.

No to pędzę już do sali,

tylko cmoknę mamę: cmok.

Marzec 2022 r.

  • przybliżenie wiadomości na temat teatru
  • zapoznanie z teatrzykiem cieni
  • zachęcenie do zabawy w teatr – dowolnych i zorganizowanych
  • rozwijanie sprawności manualnych
  • rozwijanie poczucia rytmu i możliwości wokalnych
  • poznawanie oznak wiosny
  • poszerzanie wiadomości przyrodniczych o nazwy pierwszych wiosennych kwiatów: żonkil, krokus, przebiśnieg, tulipan
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • zwracanie uwagi na kaprysy pogody w marcu
  • zapoznanie dzieci ze znaczeniem wiosennego przysłowia „W marcu jak w garncu”
  • poznanie pracy ogrodnika
  • wdrażanie do utrzymania porządku w najbliższym otoczeniu
  • układanie historyjki obrazkowej
  • zachęcenie do czynnego udziału w sianiu i sadzeniu roślin w kąciku przyrody, zachęcenie do ich pielęgnowania
  • rozwijanie umiejętności liczenia

Piosenka miesiąca – „W naszym ogródeczku”


W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zrobimy porządki, zrobimy porządki.
Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,
przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.
Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,
włożymy nasionka, włożymy nasionka.
Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,
na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.
Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,
wszystko odmieni, i wszystko odmieni.
W naszym ogródeczku grządki zazieleni,
grządki zazieleni, raz, dwa, trzy
.

Wiersz miesiąca – „Wiosna” M. Frąszczak

Przyszła do nas  wiosna,

 ciepła i radosna.

Ptaszek pięknie śpiewa,

zielenią się drzewa.

Słonko w górze świeci,

weselą się dzieci.

Każdy dobry nastrój ma,

niechaj wiosna długo trwa!

Luty 2022 r.

  • poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”, „oszczędność”
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
  • poznanie obiegu wody w przyrodzie, właściwości powietrza i ognia
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • nabywanie umiejętności wnioskowania,
  • uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
  • uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
  • budzenie poczucia ciekawości świata,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem.

Piosenka miesiąca „Zimowa poleczka”

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie
Kochają bałwanki i tańczą ją co dzień
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak

Ref.: Ha, ha, ha, ha – Hi, hi, hi, hi
Śniegowe bałwanki
To my, właśnie my

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki
Z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha…

Stanęły na chwilkę, by otrzeć pot z czoła,
Lecz skoczna muzyka do tańca znów woła,
Zimową poleczkę na soplach gra wiatr,
Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref: Ha, ha, ha, ha

Wiersz miesiąca – „My się chłodu nie boimy”

My się chłodu nie boimy,
podskoczymy, zatańczymy.
Dalej, dalej całą grupą
łap za rączki, kręć się w kółko!
W kotka, w myszkę, przez boisko,
przestraszymy złe wietrzysko.
Niech przed zimnem nikt nie tchórzy,
to wyrośnie zdrów i duży.

Styczeń 2022 r.

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
  • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
  • nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
  • poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
  • poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • zachęcanie do zgodnej współpracy,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
  • uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
  • rozwijanie mowy komunikatywnej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
  • budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
  • poznanie pojęcia „para”,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
  • budowanie wiary we własne siły,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
  • zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
  • poznanie zastosowania kalendarza,
  • rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
  • poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
  • nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
  • wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania,
  • stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
  • utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
  • zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu
  • rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
  • rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
  • poznanie wartości „zdrowie”
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
  • poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
  • poznanie składowych piramidy zdrowia,
  • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.

Piosenka miesiąca: Babciu, droga babciu…

Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My tupiemy – tup, tup, tup,
teraz babciu Ty to zrób!

Babciu, droga babciu, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My skaczemy – raz, dwa, trzy,
teraz babciu podskocz Ty!

Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My klaszczemy – raz, dwa, trzy,
teraz dziadku zrób to Ty!

Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,
czy potrafisz zrobić to, co my?
My całuski damy Ci,
teraz dziadku daj nam Ty!

Wierszyk miesiąca „Dla Babci i Dziadka”

Dziś dla Babci słońce mamy

i całuski dla Dziadziusia.

Dziś życzenia wnuczek składa

i piosenki śpiewa wnusia.

Aby Babcia i Dziadzio

w zdrowiu długo żyli,

Aby uśmiech dla nas mieli

W każdej wolnej chwili.

Grudzień 2021r.

  • Kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja, oglądanie dekoracji świątecznych, słuchanie utworów związanych z obchodzeniem Mikołajków;
  • Kształtowanie empatii dla innych, gdy przeżywają smutne chwile;
  • Kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych;
  • Rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat;
  • Rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i poczucia rytmu, orientacji przestrzennej, orientacji na kartce z wykorzystaniem całej przestrzeni;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się i wyciągania wniosków poprzez odpowiadania na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu, opowiadanie o swoich marzeniach i pragnieniach;
  • Rozwijanie uwagi i pamięci, wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń, rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej;
  • Rozwijanie ekspresji muzycznej i wyobraźni ruchowej poprzez ilustrowanie ruchem treści utworu, uwrażliwianie na różne barwy dźwięku.

Piosenka miesiąca: Zima, zima, zima…

Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Zasypane pola – w śniegu cały świat
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń

Wiersz miesiąca: „Choinka w naszej sali” – B. Forma

Stoi choinka,
mruga lampkami –
pewnie się wita
z przedszkolakami.

Pachnąca lasem,
pięknie ubrana,
przybyła dzisiaj
specjalnie dla nas.

Pozostań z nami
wszyscy prosimy,
dla ciebie piękną
gwiazdę zrobimy.

Wrzesień 2021r.

  • dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół;
  • kształtowanie postawy przyjacielskiej;
  • budowanie przyjaznej atmosfery;
  • integracja grupy;
  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
  • motywowanie do samodzielnych doświadczeń; poznanie sposobu barwienia wody za pomocą bibuły;
  • tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych, rozwijanie kompetencji matematycznych; rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw; poznanie wyglądu cyfr 1 i 2;
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy;
  • motywowanie do samodzielnego manipulowania przedmiotami;
  • odkrywanie własnych możliwości twórczych;
  • kształtowanie słuchu muzycznego; rozwijanie umiejętności wokalnych; poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego; rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; kształtowanie poczucia rytmu; uwrażliwienie na bogactwo i piękno świata muzyki; poznanie roli tempa w utworze muzycznym;
  • wyrabianie pamięci;
  • doskonalenie sprawności fizycznej;
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań;
  • rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej;
  • wdrażanie do starannego wykonywania wszystkich czynności;
  • poznanie wartości przyjaźni;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat przyjaźni i przyjaciół;
  • wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie;
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych;
  • wdrażanie do zgodnego działania w czasie pobytu w przedszkolu;
  • poznanie roli pracowników przedszkola;
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania i logicznego myślenia;
  • wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu;
  • wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie;
  • rozwijanie zdolności teatralnych;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości;
  • poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości; kształtowanie pojęcia odwaga; poszerzanie wiedzy na temat wartości, jaką jest odwaga;
  • poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak);
  • poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych; wyrabianie nawyku uważnego przechodzenia na drugą stronę ulicy i poruszania się podczas spacerów; wzbogacanie wiedzy na temat sygnalizatora świetlnego; poznanie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań na ulicy; utrwalenie wyglądu i roli numeru alarmowego 112, poznanie różnych dźwięków związanych z ulicą i pojazdami; utrwalenie wiedzy o ruchu drogowym;
  • kształtowanie sprawności manualnej i motoryki dużej;
  • rozwijanie wyobraźni;
  • motywowanie do samodzielnego wykonania pracy plastycznej od początku do końca; poszerzanie doświadczeń plastycznych; zachęcanie do wykonywania zadań plastycznych i do współpracy podczas zabaw;
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
  • nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych;
  • wdrażanie do przestrzegania zawartych wcześniej umów;
  • wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw.

Piosenka miesiąca

Czerwiec 2021

  • Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie poprzez przestrzeganie ustalonych umów i zasad w grupie.
  • Nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie.
  • Stosowanie form grzecznościowych względem siebie, dzieci, a także osób dorosłych w każdej sytuacji w domu, przedszkolu.
  • Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zasad.
  • Poznanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu: rozmawianie z obcymi, odchodzenie z nimi, zbliżanie się do nieznanych zwierząt, bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
  • Obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie, poznanie wybranych owadów: pszczół, mrówek, biedronek.
  • Poznanie wybranych środków transportu, którymi możemy podróżować podczas wakacji.
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat obrazków wg ustalonej kolejności.
  • Zapoznanie dzieci ze szkodliwością hałasu dla naszego zdrowia.
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania, segregowania wg jednej cechy, utrwalenie podstawowych kolorów.
  • Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi poprzez słuchanie bajek i wypowiadania się na podany temat.
  • Rozwijanie zdolności wokalnych i rytmicznych podczas śpiewania, rytmicznego klaskania, tupania.
  • Doskonalenie sprawności manualnych i inwencji twórczej w trakcie prac plastycznych (malowanie, rysowanie klejenie).

Piosenka miesiąca: „Wielka dżungla”

Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla,
poplątane zwoje dzikich lian.
Mieszka sobie w bambusowej chatce
Ambo Sambo wielkiej dżungli pan.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam

Ambo, Sambo doskonale znam go,
węża się nie boi ani lwa.
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców,
w dłoni coś smacznego zawsze ma.

Ref: Strusie mu się w pas kłaniają,
Małpy na ogonach grają.
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.

Wierszyk miesiąca: „Już lato” T. Fiutowskiej

Już jest lato, już jest lato!

Wyjeżdżamy z mamą, tatą.

W góry, w lasy lub nad morze,

każdy jedzie tam gdzie może.

Bliżej słońca, bliżej wody,

by się kąpać dla ochłody.

Na jagody chodzić w las,

bo wakacji nadszedł czas.

Maj 2021r.

Kwiecień 2021r.

  • poznanie różnych dyscyplin sportowych;
  • utrwalenie wiadomości zdobytych w trakcie tygodnia, związanych z kosmosem;
  • sposoby dbania o przyrodę;
  • poznawanie wybranych miast Polski i rzeki Wisły, a także utrwalenie zdobytych informacji o Polsce;
  • doskonalenie umiejętności stawiania pytań;
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji;
  • nabywanie umiejętności wnioskowania oraz kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego;
  • kształtowanie umiejętności współpracy;
  • poszerzenie wiedzy dzieci na omawiany temat;
  • zbogacenie słownictwa w mowie biernej i czynnej;
  • rozwijanie wyobraźni oraz twórczego myślenia;
  • rozwijanie wyobraźni, rozwijanie zdolności swobodnego wypowiadania się;
  • wdrażanie dzieci do zgodnego współdziałania w zespołowych zadaniach.

Piosenka miesiąca: „W naszym ogródeczku”

W naszym ogródeczku zrobimy porządki,

zrobimy porządki, zrobimy porządki.

Wygrabimy ścieżki, przekopiemy grządki,

przekopiemy grządki, raz, dwa, trzy.

Potem w miękką ziemię włożymy nasionka,

włożymy nasionka, włożymy nasionka.

Będą się wygrzewać na wiosennym słonku,

na wiosennym słonku raz, dwa, trzy.

Przyjdzie ciepły deszczyk i wszystko odmieni,

i wszystko odmieni, i wszystko odmieni.

W naszym ogródeczku grządki zazieleni,

grządki zazieleni, raz, dwa, trzy

Wierszyk miesiąca: „Piękne zwyczaje”

autor: Czesław Janczarski

Słonko ma bardzo piękne zwyczaje:

mówi „dzień dobry”, gdy rano wstaje.

A drzewa, lśniące rosą nad ranem,

szumią „dzień dobry, słonko kochane”.

Gdy słonko chmura zasłoni siwa,

mówi „przepraszam”, potem odpływa.

Gdy ciepłym deszczem sypnie dokoła,

„dziękuję”- szumią trawy i zioła.

Słonko dzień cały po niebie chodzi.

„Dobranoc” mówi, kiedy zachodzi.

Mrok szary wkoło, trawy i drzewa

„dobranoc” szumią z prawa i z lewa.

Marzec 2021 r.

  1. Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
  2. Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  3. Uświadamianie następstwa dni tygodnia.
  4. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  5. Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
  6. Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
  7. Wdrażanie do bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
  8. Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  9. Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.
  10. Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej –kolejność czynności.
  11. Rozwijanie słownika czynnego dziecka.
  12. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
  13. Zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych.
  14. Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
  15. Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
  16. Zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji.
  17. Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
  18. Doskonalenie percepcji słuchowej – podział na sylaby wyrazów i kolejne ich przeliczanie.
  19. Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
  20. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego –ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
  21. Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
  22. Posługiwanie się liczbami dla zaznaczania liczby elementów w zbiorze.

Piosenka miesiąca „Marzec czarodziej”

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
i już pączki na patyku
i już trawka na śnieżniku.
Och , ten marzec – czarodziej!

Chodzi marzec – czarodziej,
Po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
słońce rzuca swe błyskotki,
że aż mruczą bazie – kotki
Och, ten marzec – czarodziej!

Chodzi marzec – czarodziej,
po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus – pokus:
przez kałuże skaczą kaczki,
żółte kaczki – przedszkolaczki .
Och, ten marzec – czarodziej !

Wiersz miesiąca „ Marcowa pogoda” – B. Forma

Ja jestem marzec, ja wam pokażę,

jak dobrze mieszać pogodę w garze.

Zanim na dobre wiosna przybędzie,

ja ślady zimy zostawię wszędzie.

Zmarzną wam nosy i zmarzną uszy,

i jeszcze trochę śnieżek poprószy.

I chociaż słońce mocniej przygrzeje,

to jeszcze chłodnym wiatrem powieje.

Luty 2021 r.

  1. Poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwrócenie uwagi na ubiór tych osób; zapoznanie z wyposażeniem kuchni, pracą kucharza; rozwijanie mowy.
  2. Przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w zabawach; budowanie z naturalnych materiałów ( śnieg); spacerowanie w pobliżu przedszkola, obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie.
  3. Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego; powtarzanie z pamięci krótkich wierszy i rymowanek; rozwiązywanie prostych zagadek; zachęcanie do udziału w inscenizowaniu ruchem utworów literackich; wspólne opowiadanie znanych baśni.
  4. Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, tanecznych i ruchowych; reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu; śpiewanie piosenek w połączeniu z ruchem.
  5. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko; oraz : wysoki, niski, długi, krótki; liczenie przedmiotów; zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach; układanie prostych kompozycji z figur geometrycznych według podanego wzoru.

Piosenka miesiąca „Kiedy się nudzę”

Kiedy jestem w domu sam i nudzę się,
Kiedy nie wiem, co mam robić, jest mi źle,
kiedy do serduszka smutek zajrzy mi,
kiedy z oczu płyną łzy.

Ref.: To wtedy skaczę tak wysoko, jak potrafię
podrzucam w górę piłkę, a potem ją łapię,
i po ogrodzie biegam razem z moim psem,
dopiero wtedy nie nudzę się.

Gdy za oknem się pojawią pierwsze mgły,
gdy po niebie czarne chmury będą szły,
gdy słodycze w mej szufladzie skończą się,
gdy poczuję, że mi źle.

Ref.: To wtedy skaczę tak wysoko, jak potrafię…

Wiersz miesiąca „Kropelki i sopelki”

– Hanna Zdzitowiecka

Spłynęła z dachu kropelka,
kropelka wody niewielka.
Za pierwszą kroplą niedługo
już widać kropelkę drugą.
Za nimi z góry już leci
po dachu kropelka trzecia.
Dalszych kropelek nie zliczę:
płynie ich cały strumyczek.
A mróz z tych wszystkich kropelek
Zrobił lodowy sopelek.

Styczeń 2021 r.

  1. Umożliwienie dzieciom wykonania własnoręcznie upominków dla Babć i Dziadków – rozwijanie sprawności manualnej;
  2. Udział w przygotowaniu programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka – kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka w sytuacjach wystąpień;
  3. Poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów karnawałowych;
  4. Słuchanie utworów literackich – wzbogacenie słownictwa, doskonalenie mowy w czasie wypowiedzi na tematy związane z treściami literatury;
  5. Rozwijanie umiejętności wokalnych podczas nauki piosenek, zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej, poprzez udział w zabawach ruchowych i tanecznych.

Piosenka miesiąca ,,Babciu, dziadku, ukochani”

Czerwone serduszko dla Ciebie dziś mam,

czerwone serduszko Tobie dziś dam.

Bo kocham Cię Babciu najmocniej jak umiem

i wiem, że Ty Babciu mnie zawsze rozumiesz.

Znasz wszystkie smutki i tajne sekrety,

kocham Cię Babciu z siłą rakiety!

Ref. Babciu, Babciu kochana,

weź dziś wnuczkę na kolana.

Przytul mocno mnie do siebie,

z tobą Babciu jest jak w niebie.

Babciu, babciu kochana,

weź dziś wnuczkę na kolana.

I uśmiechnij się wesoło,

zatańcz ze mną babciu wkoło.

Czerwone serduszko dla Ciebie dziś mam,

czerwone serduszko Tobie dziś dam.

Bo kocham Cię Dziadku najmocniej jak umiem,

i wiem, że Ty Dziadku mnie zawsze zrozumiesz.

Znasz wszystkie smutki i tajne sekrety,

kocham Cię Dziadku z siłą rakiety!

Dziadku, dziadku jedyny,

baw się z wnuczką w śmieszne miny.

Przytul mocno mnie do siebie

z Tobą Dziadku jest jak w niebie.

Dziadku, dziadku jedyny,

baw się z wnuczkiem w śmieszne miny.

I uśmiechnij się wesoło,

zatańcz ze mną Dziadku wkoło.

Wiersz miesiąca: Życzenia dla Babci i Dziadka – Izabela Barankiewicz.

Podaruję dzisiaj kwiatka

i dla Babci i dla Dziadka!

Podaruję moje serce!

Tak Was kocham! Kocham wielce!

Na Was zawsze liczyć mogę:

z Dziadkiem pójdę w każdą drogę

Z Babcią czas upływa mile,

nawet gdy mam trudne chwile

Dziś za wszystko Wam dziękuję,

tak podziwiam i szanuję

Jeszcze powiem Wam w sekrecie:

Lepszych dziadków nie znajdziecie!