Misja
Przedszkole tworzy bezpieczną, troskliwą, pełną akceptacji przestrzeń, umożliwiającą wszechstronny rozwój oraz zaspokojenie potrzeb. Poprzez stwarzanie możliwości do samodzielnego poszukiwania rozwiązań, pobudzanie kreatywności, tworzenie warunków do nabywania wiedzy i umiejętności jest miejscem, w którym dzieci czują się swobodnie, pewnie i do którego chcą nieustannie wracać.
By wierzyć w siebie, muszę mieć kogoś kto we mnie uwierzy
Stefan Garczyński
Ideą działania przedszkola jest rozwijanie indywidualnych możliwości dziecka
biorąc pod uwagę jego potrzeby, prawa oraz zainteresowania. Misją przedszkola jest przygotowanie najmłodszych do życia w nowoczesnej, stale zmieniającej się rzeczywistości
z uwzględnieniem poszanowania godności i szacunku każdej jednostki oraz wartości uniwersalnych.
Wizja
Miejskie Przedszkole Nr 2 w Lubaczowie to duży, przestronny dwupiętrowy budynek położony przy ulicy Konopnickiej, w bardzo bliskim sąsiedztwie Szkoły Podstawowej Nr 1 im. gen. Stanisława Dąbka w Lubaczowie. Oferuje dzieciom jasne, przestronne sale do zajęć dydaktyczno-wychowawczych, gabinet psychologa, logopedy oraz salę do zajęć gimnastycznych. Bardzo dużym atutem placówki jest obszerny plac zabaw. Posiłki przygotowywane są na miejscu w dobrze wyposażonej kuchni przedszkolnej. W budynku mieści się jednocześnie Żłobek Miejski.
Przedszkole jest miejscem, w którym dziecko nawiązuje pierwsze relacje
z rówieśnikami, dostrzega potrzeby drugiej osoby oraz zaczyna funkcjonować w grupie. Jednak, aby odpowiednio wypełniało swoją misję i realizowało stojące przed nim zadania, musi podejmować różnorodne działania podnoszące jakość świadczonych przez nie usług.
Współczesne przedszkole ma obowiązek organizować swoją działalność w sposób dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci we współpracy z rodzicami i środowiskiem społeczno-przyrodniczym. Edukacja przedszkolna ma być łącznikiem pomiędzy wychowaniem rodzinnym a nauczaniem szkolnym.
Wiodącym nurtem rozwoju Miejskiego Przedszkola Nr 2 w Lubaczowie są działania ukierunkowane na wszechstronny rozwój dzieci, wspieranie ich aktywności, zainteresowań i talentów zgodnie
z wrodzonym potencjałem. Szczególna uwaga jest również zwrócona na wsparcie emocjonalne dzieci rozumiane jako kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji i panowania nad nimi, zrozumienia perspektywy innych osób, budowania realnego poczucia własnej wartości oraz rozwijanie poczucia obowiązku i odpowiedzialności.
Cele dydaktyczne
- Tworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań, talentów
i uzdolnień każdego dziecka - Tworzenie warunków do osiągania sukcesu przez każde dziecko na miarę jego możliwości
- Kształtowanie kompetencji językowych w zakresie rozumienia i posługiwania się prostymi zwrotami w języku obcym nowożytnym
- Rozwijanie postawy badawczej, odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego, a tym samym kształtowanie w dzieciach postawy proekologicznej
- Doskonalenie rozwoju motorycznego jako fundamentu dla późniejszego sukcesu procesu edukacyjnego
- Kształtowanie umiejętności obserwacji, umożliwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzącego do uzyskania optymalnego poziomu przygotowania do podjęcia nauki w szkole
Cele wychowawcze
- Kształtowanie w dziecku systemu wartości ukierunkowanego na rozwój społeczno- moralny
- Rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie, innych ludzi, świata, rozbudzanie wiary we własne możliwości, wspieranie budowania pozytywnego obrazu własnego Ja
- Kształtowanie świadomości proekologicznej i prozdrowotnej oraz promowanie zdrowego stylu życia
- Rozbudzanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej, społeczności przedszkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju oraz kształtowanie osobowości patriotycznej
- Poznawanie i uczestniczenie w świecie kultury, przygotowanie do odbioru różnych form przekazu artystycznego (plastycznego, teatralnego, muzycznego)
- Kształtowanie umiejętności komunikowania się ze światem, poruszania się
w przestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem podstaw wychowania komunikacyjnego - Kształtowanie ścisłej i partnerskiej współpracy z rodzicami w pracy z dzieckiem- doborze ścieżki kształcenia oraz kontynuacji pracy przedszkola w domu
- Zaangażowanie rodziców w życie przedszkola i współodpowiedzialność za jego rozwój i wizerunek
- Rozwijanie samodzielności u dzieci i wiary we własne siły
- Formowanie postawy pracy zespołowej bez oceny i rywalizacji
- Budowanie szacunku dla pracy i indywidualności innych osób
Cele opiekuńcze
- Zapewnienie dziecku opieki w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
- Rozwijanie umiejętności życiowych ważnych dla zdrowia i bezpieczeństwa dziecka
- Prowadzenie profilaktyki prozdrowotnej i przeciwdziałanie zagrożeniom zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego
- Współpraca z rodzicami w sprawowaniu opieki nad dzieckiem
- Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju każdego dziecka
- Współpraca ze specjalistami świadczącymi dziecku pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną
Sposób realizacji zamierzonych celów:
- Planowanie i prowadzenie zajęć dostosowanych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci
- Stosowanie innowacyjnych metod i form pracy, prowadzenie projektów, programów edukacyjnych zgodnych z kierunkiem rozwoju przedszkola
- Umożliwienie dzieciom podejmowania decyzji dotyczących życia codziennego
w grupie np. wybór omawianej tematyki, techniki plastycznej, wyboru aktywności - Aktywne poznawanie instytucji w miejscu zamieszkania – organizowanie spacerów, wycieczek, spotkań.
- Umożliwienie dzieciom przebywanie w środowisku naturalnym, niezależnie od warunków pogodowych w myśl zasady „Nie ma złej pogody, są tylko złe ubrania”
- Organizowanie warsztatów, szkoleń, spotkań dla rodziców i nauczycieli – cykliczne spotkania lub programy dedykowane rodzicom
- Organizowanie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci
- Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie diagnozy, indywidualizacji oddziaływań
- Prowadzenie aktywnej współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz zachęcanie rodziców do współpracy
- Opracowywanie programów autorskich związanych z promowaniem zdrowia fizycznego i psychicznego
- Regularne informowanie rodziców o postępach dzieci
- Systematyczne unowocześnianie bazy dydaktycznej
- Dążenie do regularnego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności kadry pedagogicznej
- Wprowadzanie interesujących metod pracy z dziećmi – metoda projektów, kodowanie na dywanie
- Realizowanie projektów zewnętrznych ukierunkowanych na promowanie czytelnictwa zdrowia, wsparcie społeczne
Sylwetka absolwenta przedszkola
Absolwent przedszkola:
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
- ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze
- potrafi współdziałać w zespole
- jest zainteresowany nauką i literaturą
- jest samodzielny
- jest aktywny w podejmowaniu działań
- lubi działania twórcze
- odróżnia dobro od zła
- radzi sobie w trudnych sytuacjach
- jest wrażliwy estetycznie
- akceptuje i przestrzega zasad zdrowego stylu życia
- ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym
- cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego
- czuje się Polakiem i Europejczykiem
- potrafi porozumieć się w języku angielskim z wykorzystaniem prostych poleceń i zwrotów