Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

  • oglądanie obrazków, widokówek, zdjęć, folderów przedstawiających miejscowość, w której mieszkają dzieci;
  • poznawanie ciekawych miejsc znajdujących się w wybranych krajach europejskich;
  • zapoznanie z nazwami państw należących do UE, zapoznanie z symbolami Unii Europejskiej;
  • zapoznanie z monetami i banknotami, wdrażanie do posługiwania się pieniędzmi;
  • świat emocji – Co już wiemy o emocjach i uczuciach?
  • przybliżenie pojęcia dobroć, rozwijanie umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych;
  • wyjaśnienie pojęcia dobry uczynek, wdrażanie do współpracy z grupą;
  • wielozmysłowe poznawanie łąki wiosną, rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki;
  • utrwalanie pojęcia owady oraz nazw owadów zamieszkujących łąkę, rozwijanie umiejętności dostrzegania symetrii w przyrodzie;
  • wzbogacanie wiadomości na temat zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny, zachęcanie do samodzielnych doświadczeń i wyciągania wniosków;
  • odtwarzanie wyglądu rodziców na rysunku, rozwijanie umiejętności opisywania osób za pomocą określeń przymiotnikowych;
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicami, uświadamianie konieczności zachowywania bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw;
  • rozwijanie motoryki dużej;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie inwencji twórczej;
  • doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką, doskonalenie aktywności ruchowej;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • rozwijanie świadomości własnego ciała;
  • rozwijanie zdolności koncentracji uwagi podczas działania, reagowanie na przerwę w muzyce;
  • wzbogacanie zasobu słownictwa;
  • rozwijanie umiejętności nazywania uczuć i emocji;
  • doskonalenie umiejętności myślenia logicznego, doskonalenie umiejętności określania położenia obiektu w przestrzeni;
  • rozwiązywanie zadań metodą symulacji, rozwijanie umiejętności liczenia.

Kiedy zamknę oczy
i na polu stanę,
wiodą mnie motyle
słońcem malowane.
Wiodą mnie do rzeki,
nad staw i na łąki
albo w górę wiodą
nad białe obłoki.
A kiedy się zmęczę
i nogi utrudzę,
wypocznę na kwiatku
rosnącym przy strudze.

Ref.: Mama, tata, siostra, brat
Taki jest rodzinny świat!
To rodziców ważny dzień
Dla nich tańczyć, śpiewać chcę! / x2

Mama weźmie mnie w ramiona
Tak przytuli tylko ona
Zawsze przy mnie będzie blisko
Ja dla Mamy zrobię wszystko!

    Ref.: Mama, tata, siostra, brat… / x2

    Gdy się w domu coś zepsuje
    Tata zawsze zreperuje
    Nie wiem skąd on siłę bierze
    Ale ciągle w niego wierzę!

      Ref.: Mama, tata, siostra, brat… / x2

      • rozwijanie mowy czynnej, wzbogacanie zasobu słownictwa,
      • wzbogacanie wiedzy o ptakach, ćwiczenia ortofoniczne
      • rozwijanie sprawności rąk, ćwiczenie grafomotoryczne,
      • wzbudzanie zainteresowania muzyką poważną,
      • usprawnianie umiejętności liczenia,
      • rozwijanie umiejętności odwzorowania ruchu osoby dorosłej,
      • wzbogacanie wiadomości na temat Wielkanocy,
      • rozwijanie sprawności fizycznej,
      • rozwijanie zainteresowania przyrodą,
      • rozwijanie wyobraźni plastycznej,
      • rozwijanie umiejętności współpracy w parach,
      • poznawanie zwierząt z gospodarstwa wiejskiego,
      • ćwiczenia konstrukcyjne,
      • budowanie poczucia własnej wartości,
      • wyrabianie nawyku segregowania śmieci,
      • rozwijanie twórczego myślenia,
      • kształtowanie prawidłowej postawy wobec przyrody,
      • rozwijanie wiedzy dotyczącej dbania o las,
      • zapoznanie z pracami wykonywanymi w ogrodzie.

      Siedzi natura i myśli sobie.
      Och ja tu zaraz porządek zrobię.
      Wnet pory roku do niej przygnały
      i różne aury zaplanowały.

      Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,
      słoneczko coraz mocnej przygrzewa.
      Często śnieg z deszczem i grad popada,
      jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

      Lato przychodzi zaraz po wiośnie.
      Wszyscy witają lato radośnie.
      Czyściutkie niebo, upały duże
      zachody słońca i groźne burze.

      Razem z jesienią ulewne deszcze.
      Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.
      Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,
      słońce ukryte ciągle za chmurą.

      A kiedy zima sroga przybędzie,
      lekki, puszysty śnieg sypać będzie.
      Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,
      będą panować wtedy na świecie.

      Kiedy wiosna przyjdzie do nas,
      roześmiana i zielona.
      Razem z wiosną wszystkie dzieci
      zaśpiewają tak:

      Ref.: Zielona trawa, zielony mech,
      Zielona żaba… rech, rechu, rech.
      Zielona trawa, zielony mech,
      Zielona żaba… rech, rechu, rech..

      Rośnie trawa, rosną listki,
      rosną szybko dzieci wszystkie.
      Przyfrunęły też bociany, i klekocą tak:

      Ref.: Zielona trawa, zielony mech…

      W lesie kwitnie już zawilec,
      obudziły się motyle.
      A wieczorem nad łąkami
      słychać żabi śpiew:

      Refren: Zielona trawa, zielony mech…

      • Ćwiczenia usprawniające pracę narządów mowy, rozwijanie słownictwa i mowy.
      • Ćwiczenia dykcji i artykulacji, analiza i synteza wyrazów.
      • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
      • Wzbogacanie wiadomości na temat sposobu życia zwierząt egzotycznych.
      • Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt morskich, zapoznanie z cechami charakterystycznymi zwierząt egzotycznych.
      • Zapoznanie z elementami marcowej pogody.
      • Poznawanie zwyczajów wielkanocnych.
      • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie zainteresowań badawczych, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
      • Poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości, wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości i wnioskowania.
      • Obserwacja przyrody i zachodzących zmian atmosferycznych wczesną wiosną.
      • Ćwiczenia doskonalące poczucie rytmu, doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
      • Wyjaśnienie znaczenia barw.
      • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10 – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10, rozwijanie umiejętności liczenia.
      • Doskonalenie umiejętności myślenia logicznego, doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów o takim samym kształcie.
      • Rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie świadomości własnego ciała, rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
      • Rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały, rozwijanie swobody ruchów podczas tańca.
      • Rozwijanie sprawności manualnej, motoryki małej i dużej.

      Wiosenne słońce wesoło świeci
      i na wycieczkę zaprasza dzieci.
      Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną,
      przebiśnieg podniósł głowę skuloną.
      Listki i trawki na słonku się grzeją,
      żółte kaczeńce do słońca się śmieją.
      Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają
      i wszyscy wiosny już wyglądają.
      Ogrodnik porządki robi w ogrodzie,
      nowe nasionka wysiewa co dzień.
      Na deszczyk będą sobie czekały
      i zazieleni ogród się cały.
      Kiedy jaskółki zza morza wracają,
      kiedy bociany nad gniazdem kołują.
      Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie,
      to przyjdzie wiosna już oczywiście.

      Wiosna w błękitnej sukience
      bierze krokusy na ręce.
      Wykąpie je w rosie świeżej
      i w nowe płatki ubierze.

      Ref: Wiosna buja w obłokach,
      wiosna płynie wysoko,
      wiosna chodzi po drzewach,
      wiosna piosenki śpiewa.

      Potem z rozwianym warkoczem
      niebem powoli gdzieś kroczy.
      Wysyła promyki słońca
      i wiersze pisze bez końca.

      Ref: Wiosna buja w obłokach…

      Nocą się skrada z kotami,
      chodzi własnymi drogami.
      A teraz śpi już na sośnie
      i nie wie, że sosna rośnie.

      Ref: Wiosna buja w obłokach…

      • Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni, utrwalanie zasad korzystania z książek, poszanowania ich.
      • Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, poznawanie małych i wielkich liter.
      • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
      • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.
      • Utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
      • Rozwijanie umiejętności dodawania, dodawanie w zakresie 9.
      • Rozwijanie sprawności fizycznej.
      • Rozwijanie sprawności manualnych.
      • Reagowanie na ustalone sygnały, wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
      • Rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją.
      • Rozwijanie aktywności werbalnej, przedstawianie słowami uczuć i nastroju.
      • Zapoznanie ze zjawiskiem topnienia, poznawanie substancji, które topnieją.
      • Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
      • Dostrzeganie piękna muzyki, rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych, poruszania się w rytm muzyki.
      • Utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych.
      • Próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą, korelacja muzyki z plastyką.
      • Rozwijanie aktywności twórczej.
      • Rozwijanie umiejętności wokalnych, kształtowanie poczucia rytmu.
      • Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego, przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
      • Utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego, rozwijanie aktywności twórczej.
      • Rozwijanie preorientacji zawodowej, poznanie różnego typu zawodów, wzbogacenie słownictwa o słowa związane z omawianymi zawodami.
      • Wyposażenie dzieci w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im rozwój wyobraźni, wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości.
      • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
      • Usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów, tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów.
      • Rozumienie wagi pracy ludzkiej, poznanie specyfiki pracy malarza.
      • Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań.

      Co się z tą pogodą stało?
      W zimie wcale nie jest biało…
      Gdzie ten luty, groźny, zły,
      który szczerzył mrozu kły,
      lecz, gdy humor dobry miał
      na saneczkach z górki gnał?
      I bałwanki lepił z nami,
      szyby zdobił nam kwiatami
      miał pomysłów pełną głowę.
      Ale na szczęście
      co najważniejsze –
      wciąż daje… ferie zimowe!

      Pada śnieżek, pada śnieżek,
      już ze śniegu mam kołnierzyk,
      białe uszy i policzki
      i śniegowe rękawiczki.
      Pada śnieżek, pada śnieżek,
      już ze śniegu mam kołnierzyk
      i guziki i rękawy
      oraz lewy but i prawy.

      Ref. Pada śnieżek jak szalony,
      z lewej strony, z prawej strony,
      raz za nami, raz przed nami
      zasypuje nas płatkami!

      Pada śnieżek, pada śnieżek,
      już ze śniegu mam kołnierzyk,
      białe uszy i policzki
      i śniegowe rękawiczki.
      Pada śnieżek, pada śnieżek,
      na szalika żółty brzeżek
      i na czapkę moją pada,
      bardzo mi to odpowiada!

      Ref. Pada śnieżek jak szalony…

      A jak padać nie przestanie,
      zobaczycie co się stanie –
      będzie kino nie z tej ziemi!
      Nos w marchewkę mi się zmieni!

      • poznawanie tradycji związanych z nastaniem Nowego Roku,
      • wzbogacanie doświadczeń estetycznych, poznawanie różnych technik plastycznych,
      • wzbogacanie wiedzy na temat kalendarza i jego znaczenia,
      • poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji, pobudzanie zmysłów,
      • rozumienie sensu informacji podanych w formie uproszczonych rysunków,
      • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, reagowanie na ustalone sygnały,
      • nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
      • poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku, utrwalanie nazw dni tygodnia,
      • rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku,
      • rozwijanie sprawności manualnej,
      • – utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
      • rozwijanie słuchu fonematycznego,
      • wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
      • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
      • rozwijanie mowy poprzez stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się,
      • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków oraz zwierząt leśnych zimą,
      • organizowanie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
      • rozwijanie umiejętności wokalnych, reagowanie ruchem na dźwięki różnej długości i wysokości,
      • rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
      • zapoznanie z pracą leśnika,
      • rozwijanie umiejętności rachunkowych, utrwalanie znajomości figur geometrycznych,
      • tworzenie zbiorów na podstawie podanych cech, wyodrębnianie części wspólnej zbiorów,
      • utrwalanie wiadomości na temat tradycji związanych z karnawałem,
      • rozwijanie kompetencji społecznych – zachęcanie do poznawania innych i opowiadania o sobie na
        forum grupy,
      • rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat,
      • kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych,
      • poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych, wzbudzanie zainteresowania członkami rodziny,
      • rozwijanie pamięci i uwagi,
      • orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie,
      • rozwijanie logicznego myślenia,
      • ćwiczenie orientacji na kartce papieru,
      • posługiwanie się w celowo stworzonych sytuacjach liczebnikami w aspekcie kardynalnym.

      Gdy tylko słonko na niebie lśni,
      bawią się zimą tygodnia dni.
      Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
      Wtorek – lepi bałwanka.
      Środa narty przypina.
      Czwartek kije jej trzyma.
      Piątek jedzie na ślizgawce,
      ciągnięty przez dwa latawce.
      Sobota rzuca śnieżkami
      i woła niedzielę:
      „Hej, baw się z nami!”
      A niedziela, choć zdrowa,
      pod pierzynę się chowa.

      Zastukały ptaszki w okno:
      „Hejże, hejże, dzieci!
      Zima mrozem postraszyła,
      śnieżek z nieba leci!

      Ref.: Dajcie ptaszkom ziarnek
      i okruszków chleba!
      Gdy na dworze zima,
      ptakom pomoc trzeba!”

      Tata zbija z desek karmnik,
      chleb szykuje mama,
      słonecznika ziarnka dzieci
      wsypią tutaj zaraz.

      Ref.: Dajcie ptaszkom…

      • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
      • rozwijanie umiejętności liczenia,
      • rozwijanie orientacji przestrzennej,
      • rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
      • rozwijanie sprawności fizycznych,
      • rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
      • rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
      • rozwijanie sprawności manualnej,
      • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
      • rozpoznawanie, nazywanie i utrwalanie poznanych liter,
      • dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
      • kształtowanie poczucia rytmu,
      • wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
      • poznawanie nazw sportów zimowych,
      • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
      • badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
      • zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
      • rozwijanie wrażliwości fonemowej,
      • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
      • rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
      • reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
      • rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni.

      Na dworze śnieg już spadł,
      na dworze szczypie mróz,
      a w domu ciepło tak,
      bo święta przyszły już.

      Biały opłatek na stole
      i potraw świątecznych dwanaście,
      dzisiaj gwiazdka na niebie
      dla wszystkich świeci jaśniej.

      Płyną świąteczne życzenia
      w mroźny, zimowy świat.
      A pod choinką prezenty,
      to piękny, radosny czas.

      Stała pod śniegiem panna zielona
      Nikt prócz zająca nie kochał jej
      Nadeszły święta i przyszła do nas
      Pachnący gościu, prosimy wejdź!

      Ref.: Choinko piękna jak las,
      Choinko zostań wśród nas!
      Choinko piękna jak las,
      Choinko zostań wśród nas!

      Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
      niech pachnie tobą domowy kąt.
      Wieszając jabłka na twych gałązkach
      życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

      Ref.: Choinko piękna jak las…

      • Zachęcanie dzieci do czynnego udziału w grach i zabawach ruchowych.
      • Poznanie i omawianie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
      • Budzenie szacunku do symboli narodowych.
      • Okazywanie szacunku i miłości do swojej ojczyzny.
      • Rozpoznawanie symboli narodowych, wymienianie nazwy swojego kraju, stolicy.
      • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych.
      • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania.
      • Zachęcanie do ruchu na świeżym powietrzu.
      • Poznanie wyglądu i zastosowania wybranych urządzeń technicznych.
      • Przestrzeganie kodeksu przedszkolaka.
      • Aktywne uczestnictwo w zabawach integracyjnych, ruchowych, muzycznych.
      • Zapoznanie podstawowych zasad zdrowego odżywiania się.
      • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwiązywanie zagadek.
      • Porównywanie obrazków i odkrywanie związków przyczynowo – skutkowych.
      • Samodzielnie używanie sztućców, nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku.
      • Kształcenie logicznego myślenia, poprzez kodowanie i wykonywanie łamigłówek.
      • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obsługi różnych urządzeń technicznych
        i elektrycznych.
      • Wypowiadanie się na temat czytanego wiersza, opowiadania; opisywanie ilustracji budując poprawnie zdania.
      • Wykonywanie prac plastycznych i innych zadań według instrukcji.
      • Dokonywanie analizy sylabowej nazw obrazków.
      • Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni.
      • Obserwacje przyrody w naturalnym jej otoczeniu, podczas wycieczek, spacerów.
      • Używanie zwrotów grzecznościowych.
      • Rozpoznawanie i nazywanie wartości takich jak: dobro, miłość, prawda, odwaga, szacunek, tolerancja, uczciwość.
      • Prawidłowe orientowanie się w przestrzeni (rozróżnianie prawej i lewej strony ciała).
      • Poznanie liter: i, I/ t, T/ d, D/ k, K.
      • Poznanie liczb: 0, 5, 6.

      Kiedy w kalendarzu
      listopad króluje,
      pomiędzy drzewami
      silny wiatr tańcuje.

      Wirują swobodnie
      przebarwione liście.
      Rankiem na dworze
      jest chłodno i mgliście.

      A jesień w kaloszach
      stąpa po kałużach.
      Wiewiórka nieśmiało
      z dziupli się wynurza.

      Z szaroburej chmury
      spadają kropelki.
      Uderzają w rytmie
      o parasol wielki.

      Pani Jesień nuci
      melodie jesienne.
      Deszcz dzwoni miarowo
      i robi się sennie.

      Leży kopczyk liści
      i to tutaj właśnie
      pod grubą pierzynką
      jeż na zimę zaśnie.

      Pan Listopad gra na basie
      dylu, dylu, bum.
      Na jesiennym graniu zna się
      trawką dotknął strun.

      Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz.
      Świerszcz za kominem cyka tańcz, gdy chcesz.

      Pan Listopad gra na bębnie
      bara, bara, bam.
      Z deszczem puka równo,
      pięknie koncert daje nam.

      Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….

      Pan Listopad gra na flecie
      fiju, fiju, fjiu.
      Z liści złotych ma berecik,
      a kubraczek z nut.

      Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….

      • rozwijanie słownika czynnego dzieci; Swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy – prezentowanie swojego zdania, uzasadnianie wyboru, przedstawianie wyników obserwacji;
      • kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
      • zapoznanie z literami o, O, a, A, e, E, m, M; wskazywanie liter wśród innych, czytanie
        w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych;
      • rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów według cech; wprowadzenie cyfr 1, 2, 3 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach;
      • budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
      • kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie
        do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane);
      • rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami
        po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie
        z materiału przyrodniczego;
      • rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek, określanie nastroju muzyki, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne, poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne i ładne śpiewanie piosenek;
      • rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;
      • rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania
        z materiału przyrodniczego;
      • wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności
        we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
      • zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy.

      Kolorowa jesień już chodzi po lesie,
      W kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr.
      Wietrzyk gwiżdże cza-czę w jesiennym bukiecie,
      A dzieci śpiewają cza–cza–cza.

      Ref.: Tańczymy cza-cza-cza,
      Cza-czę wietrzyk gra,
      Liście tańczą cza-czę,
      więc tańczę i ja. (x2)

      Już jesienna pora, już skaczą żołędzie,
      Jarzębina sznur dziś czerwony ma.
      Już jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie,
      Jesienią śpiewamy cza cza cza.

      Ref.: Tańczymy cza-cza-cza…

      Pada deszczyk,
      pada od samego rana.
      Pada deszczyk, pada,
      zmoczył nam ubrania.

      Przestań wreszcie płakać
      chmurko nadąsana,
      baw się razem z nami
      – hopsa, hopsa, dana.

      Chmurka posłuchała,
      deszczyk już nie kapie
      tylko krople z drzewa
      lecą, kto je złapie?

      Złapię kroplę, złapię,
      klasnę w dłonie obie,
      Wkoło się obrócę
      i podskoczę sobie.

      Wrzesień 2024 r.

      Zamierzenia wychowawcze i edukacyjne:

      • utrwalanie znajomości imion koleżanek i kolegów z grupy
      • zapoznanie z zasadami obowiązującymi w grupie i w przedszkolu
      • stworzenie kodeksu grupowego
      • rozwiązywanie rebusów obrazkowych
      • rozwijanie umiejętności różnicowania, porównywania i określania wielkości przedmiotów
      • utrwalanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała oraz kodowania kierunków za pomocą kolorów
      • utrwalanie umiejętności nazywania kierunków (lewo, prawo, góra, dół) i kodowania ich za pomocą strzałek
      • nazywanie i wskazywanie części ciała – swojego i kolegi
      • segregacja liści w zależności od gatunków drzew, z jakich pochodzą
      • tworzenie kompozycji z zastosowaniem materiałów przyrodniczych
        poznanie różnych regionów Polski

      Piosenka miesiąca „Idzie jesień”

      Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
      Jabłka, gruszki, winogrona. Wszystko w koszu chowa.

      Ref: Jesień – deszcz i słota,
      Jesień – złote liście,
      Jesień – dużo grzybów oczywiście.
      Jesień – jarzębina,
      Jesień – głóg, kalina,
      Jesień – co nam przyniesie?

      Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
      Marchew, buraki, ziemniaki. Wszystko w koszu chowa.

      Ref: Jesień – stos orzechów,
      Jesień to żołędzie,
      Jesień kasztanów pełno wszędzie.
      Jesień – odlot ptaków,
      Jesień dookoła,
      Jesień, jesień nas woła.

      Wiersz miesiąca „Jesień kolorowa”

      Jesień, jesień kolorowa,
      coś tam chyba dla nas chowa?
      Tu kasztanek, tam orzeszek,
      a tam jeżyk listek niesie.

      Przyszły dzielne przedszkolaki,
      popatrzyły, pomyślały,
      i z jesienią poszalały…
      Liście lecą w górę, w dół,
      zasłoniły świata pół.

      Dzieci opaść im nie dają,
      podrzucają, podrzucają…
      i cieszy się Pani Jesień,
      że radości tyle niesie.