Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

  • Zachęcanie dzieci do czynnego udziału w grach i zabawach ruchowych.
  • Poznanie i omawianie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
  • Budzenie szacunku do symboli narodowych.
  • Okazywanie szacunku i miłości do swojej ojczyzny.
  • Rozpoznawanie symboli narodowych, wymienianie nazwy swojego kraju, stolicy.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych.
  • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania.
  • Zachęcanie do ruchu na świeżym powietrzu.
  • Poznanie wyglądu i zastosowania wybranych urządzeń technicznych.
  • Przestrzeganie kodeksu przedszkolaka.
  • Aktywne uczestnictwo w zabawach integracyjnych, ruchowych, muzycznych.
  • Zapoznanie podstawowych zasad zdrowego odżywiania się.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwiązywanie zagadek.
  • Porównywanie obrazków i odkrywanie związków przyczynowo – skutkowych.
  • Samodzielnie używanie sztućców, nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku.
  • Kształcenie logicznego myślenia, poprzez kodowanie i wykonywanie łamigłówek.
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obsługi różnych urządzeń technicznych
    i elektrycznych.
  • Wypowiadanie się na temat czytanego wiersza, opowiadania; opisywanie ilustracji budując poprawnie zdania.
  • Wykonywanie prac plastycznych i innych zadań według instrukcji.
  • Dokonywanie analizy sylabowej nazw obrazków.
  • Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni.
  • Obserwacje przyrody w naturalnym jej otoczeniu, podczas wycieczek, spacerów.
  • Używanie zwrotów grzecznościowych.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wartości takich jak: dobro, miłość, prawda, odwaga, szacunek, tolerancja, uczciwość.
  • Prawidłowe orientowanie się w przestrzeni (rozróżnianie prawej i lewej strony ciała).
  • Poznanie liter: i, I/ t, T/ d, D/ k, K.
  • Poznanie liczb: 0, 5, 6.

Kiedy w kalendarzu
listopad króluje,
pomiędzy drzewami
silny wiatr tańcuje.

Wirują swobodnie
przebarwione liście.
Rankiem na dworze
jest chłodno i mgliście.

A jesień w kaloszach
stąpa po kałużach.
Wiewiórka nieśmiało
z dziupli się wynurza.

Z szaroburej chmury
spadają kropelki.
Uderzają w rytmie
o parasol wielki.

Pani Jesień nuci
melodie jesienne.
Deszcz dzwoni miarowo
i robi się sennie.

Leży kopczyk liści
i to tutaj właśnie
pod grubą pierzynką
jeż na zimę zaśnie.

Pan Listopad gra na basie
dylu, dylu, bum.
Na jesiennym graniu zna się
trawką dotknął strun.

Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka tańcz, gdy chcesz.

Pan Listopad gra na bębnie
bara, bara, bam.
Z deszczem puka równo,
pięknie koncert daje nam.

Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….

Pan Listopad gra na flecie
fiju, fiju, fjiu.
Z liści złotych ma berecik,
a kubraczek z nut.

Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….

  • rozwijanie słownika czynnego dzieci; Swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy – prezentowanie swojego zdania, uzasadnianie wyboru, przedstawianie wyników obserwacji;
  • kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
  • zapoznanie z literami o, O, a, A, e, E, m, M; wskazywanie liter wśród innych, czytanie
    w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów według cech; wprowadzenie cyfr 1, 2, 3 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach;
  • budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
  • kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie
    do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane);
  • rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami
    po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie
    z materiału przyrodniczego;
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek, określanie nastroju muzyki, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne, poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne i ładne śpiewanie piosenek;
  • rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;
  • rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania
    z materiału przyrodniczego;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności
    we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
  • zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy.

Kolorowa jesień już chodzi po lesie,
W kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr.
Wietrzyk gwiżdże cza-czę w jesiennym bukiecie,
A dzieci śpiewają cza–cza–cza.

Ref.: Tańczymy cza-cza-cza,
Cza-czę wietrzyk gra,
Liście tańczą cza-czę,
więc tańczę i ja. (x2)

Już jesienna pora, już skaczą żołędzie,
Jarzębina sznur dziś czerwony ma.
Już jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie,
Jesienią śpiewamy cza cza cza.

Ref.: Tańczymy cza-cza-cza…

Pada deszczyk,
pada od samego rana.
Pada deszczyk, pada,
zmoczył nam ubrania.

Przestań wreszcie płakać
chmurko nadąsana,
baw się razem z nami
– hopsa, hopsa, dana.

Chmurka posłuchała,
deszczyk już nie kapie
tylko krople z drzewa
lecą, kto je złapie?

Złapię kroplę, złapię,
klasnę w dłonie obie,
Wkoło się obrócę
i podskoczę sobie.

Wrzesień 2024 r.

Zamierzenia wychowawcze i edukacyjne:

  • utrwalanie znajomości imion koleżanek i kolegów z grupy
  • zapoznanie z zasadami obowiązującymi w grupie i w przedszkolu
  • stworzenie kodeksu grupowego
  • rozwiązywanie rebusów obrazkowych
  • rozwijanie umiejętności różnicowania, porównywania i określania wielkości przedmiotów
  • utrwalanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała oraz kodowania kierunków za pomocą kolorów
  • utrwalanie umiejętności nazywania kierunków (lewo, prawo, góra, dół) i kodowania ich za pomocą strzałek
  • nazywanie i wskazywanie części ciała – swojego i kolegi
  • segregacja liści w zależności od gatunków drzew, z jakich pochodzą
  • tworzenie kompozycji z zastosowaniem materiałów przyrodniczych
    poznanie różnych regionów Polski

Piosenka miesiąca „Idzie jesień”

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Jabłka, gruszki, winogrona. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – deszcz i słota,
Jesień – złote liście,
Jesień – dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina,
Jesień – głóg, kalina,
Jesień – co nam przyniesie?

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Marchew, buraki, ziemniaki. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – stos orzechów,
Jesień to żołędzie,
Jesień kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków,
Jesień dookoła,
Jesień, jesień nas woła.

Wiersz miesiąca „Jesień kolorowa”

Jesień, jesień kolorowa,
coś tam chyba dla nas chowa?
Tu kasztanek, tam orzeszek,
a tam jeżyk listek niesie.

Przyszły dzielne przedszkolaki,
popatrzyły, pomyślały,
i z jesienią poszalały…
Liście lecą w górę, w dół,
zasłoniły świata pół.

Dzieci opaść im nie dają,
podrzucają, podrzucają…
i cieszy się Pani Jesień,
że radości tyle niesie.