Marzec 2025
- Ćwiczenia usprawniające pracę narządów mowy, rozwijanie słownictwa i mowy.
- Ćwiczenia dykcji i artykulacji, analiza i synteza wyrazów.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Wzbogacanie wiadomości na temat sposobu życia zwierząt egzotycznych.
- Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt morskich, zapoznanie z cechami charakterystycznymi zwierząt egzotycznych.
- Zapoznanie z elementami marcowej pogody.
- Poznawanie zwyczajów wielkanocnych.
- Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie zainteresowań badawczych, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- Poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości, wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości i wnioskowania.
- Obserwacja przyrody i zachodzących zmian atmosferycznych wczesną wiosną.
- Ćwiczenia doskonalące poczucie rytmu, doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
- Wyjaśnienie znaczenia barw.
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10 – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10, rozwijanie umiejętności liczenia.
- Doskonalenie umiejętności myślenia logicznego, doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów o takim samym kształcie.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie świadomości własnego ciała, rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
- Rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały, rozwijanie swobody ruchów podczas tańca.
- Rozwijanie sprawności manualnej, motoryki małej i dużej.
Wiersz miesiąca – „Wiosenny spacerek” Renata Cinal
Wiosenne słońce wesoło świeci
i na wycieczkę zaprasza dzieci.
Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną,
przebiśnieg podniósł głowę skuloną.
Listki i trawki na słonku się grzeją,
żółte kaczeńce do słońca się śmieją.
Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają
i wszyscy wiosny już wyglądają.
Ogrodnik porządki robi w ogrodzie,
nowe nasionka wysiewa co dzień.
Na deszczyk będą sobie czekały
i zazieleni ogród się cały.
Kiedy jaskółki zza morza wracają,
kiedy bociany nad gniazdem kołują.
Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie,
to przyjdzie wiosna już oczywiście.
Piosenka miesiąca – „Wiosna w błękitnej sukience” (Tekst sł. Stanisław Marciniak)
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
Ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
Ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
Ref: Wiosna buja w obłokach…
Luty 2025
- Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni, utrwalanie zasad korzystania z książek, poszanowania ich.
- Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, poznawanie małych i wielkich liter.
- Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.
- Utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
- Rozwijanie umiejętności dodawania, dodawanie w zakresie 9.
- Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Rozwijanie sprawności manualnych.
- Reagowanie na ustalone sygnały, wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
- Rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją.
- Rozwijanie aktywności werbalnej, przedstawianie słowami uczuć i nastroju.
- Zapoznanie ze zjawiskiem topnienia, poznawanie substancji, które topnieją.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
- Dostrzeganie piękna muzyki, rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych, poruszania się w rytm muzyki.
- Utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych.
- Próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą, korelacja muzyki z plastyką.
- Rozwijanie aktywności twórczej.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych, kształtowanie poczucia rytmu.
- Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego, przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
- Utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego, rozwijanie aktywności twórczej.
- Rozwijanie preorientacji zawodowej, poznanie różnego typu zawodów, wzbogacenie słownictwa o słowa związane z omawianymi zawodami.
- Wyposażenie dzieci w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im rozwój wyobraźni, wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości.
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
- Usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów, tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów.
- Rozumienie wagi pracy ludzkiej, poznanie specyfiki pracy malarza.
- Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań.
Wiersz miesiąca – „Gdzie ten luty?”
Co się z tą pogodą stało?
W zimie wcale nie jest biało…
Gdzie ten luty, groźny, zły,
który szczerzył mrozu kły,
lecz, gdy humor dobry miał
na saneczkach z górki gnał?
I bałwanki lepił z nami,
szyby zdobił nam kwiatami
miał pomysłów pełną głowę.
Ale na szczęście
co najważniejsze –
wciąż daje… ferie zimowe!
Piosenka miesiąca – ,,Pada śnieżek”
Pada śnieżek, pada śnieżek,
już ze śniegu mam kołnierzyk,
białe uszy i policzki
i śniegowe rękawiczki.
Pada śnieżek, pada śnieżek,
już ze śniegu mam kołnierzyk
i guziki i rękawy
oraz lewy but i prawy.
Ref. Pada śnieżek jak szalony,
z lewej strony, z prawej strony,
raz za nami, raz przed nami
zasypuje nas płatkami!
Pada śnieżek, pada śnieżek,
już ze śniegu mam kołnierzyk,
białe uszy i policzki
i śniegowe rękawiczki.
Pada śnieżek, pada śnieżek,
na szalika żółty brzeżek
i na czapkę moją pada,
bardzo mi to odpowiada!
Ref. Pada śnieżek jak szalony…
A jak padać nie przestanie,
zobaczycie co się stanie –
będzie kino nie z tej ziemi!
Nos w marchewkę mi się zmieni!
Styczeń 2025
- poznawanie tradycji związanych z nastaniem Nowego Roku,
- wzbogacanie doświadczeń estetycznych, poznawanie różnych technik plastycznych,
- wzbogacanie wiedzy na temat kalendarza i jego znaczenia,
- poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji, pobudzanie zmysłów,
- rozumienie sensu informacji podanych w formie uproszczonych rysunków,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, reagowanie na ustalone sygnały,
- nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
- poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku, utrwalanie nazw dni tygodnia,
- rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- – utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie mowy poprzez stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się,
- rozumienie konieczności dokarmiania ptaków oraz zwierząt leśnych zimą,
- organizowanie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
- rozwijanie umiejętności wokalnych, reagowanie ruchem na dźwięki różnej długości i wysokości,
- rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
- zapoznanie z pracą leśnika,
- rozwijanie umiejętności rachunkowych, utrwalanie znajomości figur geometrycznych,
- tworzenie zbiorów na podstawie podanych cech, wyodrębnianie części wspólnej zbiorów,
- utrwalanie wiadomości na temat tradycji związanych z karnawałem,
- rozwijanie kompetencji społecznych – zachęcanie do poznawania innych i opowiadania o sobie na
forum grupy, - rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat,
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych,
- poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych, wzbudzanie zainteresowania członkami rodziny,
- rozwijanie pamięci i uwagi,
- orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- ćwiczenie orientacji na kartce papieru,
- posługiwanie się w celowo stworzonych sytuacjach liczebnikami w aspekcie kardynalnym.
Wiersz miesiąca „Co robią zimą dni tygodnia” T. Fiutowska
Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce,
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
„Hej, baw się z nami!”
A niedziela, choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.
Piosenka miesiąca „Pomóż ptakom” (sł. i muz. J. Kucharczyk)
Zastukały ptaszki w okno:
„Hejże, hejże, dzieci!
Zima mrozem postraszyła,
śnieżek z nieba leci!
Ref.: Dajcie ptaszkom ziarnek
i okruszków chleba!
Gdy na dworze zima,
ptakom pomoc trzeba!”
Tata zbija z desek karmnik,
chleb szykuje mama,
słonecznika ziarnka dzieci
wsypią tutaj zaraz.
Ref.: Dajcie ptaszkom…
Grudzień 2024
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznych,
- rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie, nazywanie i utrwalanie poznanych liter,
- dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
- poznawanie nazw sportów zimowych,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
- badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozwijanie wrażliwości fonemowej,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
- rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
- reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
- rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni.
Wiersz miesiąca – „Idą święta”
Na dworze śnieg już spadł,
na dworze szczypie mróz,
a w domu ciepło tak,
bo święta przyszły już.
Biały opłatek na stole
i potraw świątecznych dwanaście,
dzisiaj gwiazdka na niebie
dla wszystkich świeci jaśniej.
Płyną świąteczne życzenia
w mroźny, zimowy świat.
A pod choinką prezenty,
to piękny, radosny czas.
Piosenka miesiąca – „Choinko piękna jak las”
Stała pod śniegiem panna zielona
Nikt prócz zająca nie kochał jej
Nadeszły święta i przyszła do nas
Pachnący gościu, prosimy wejdź!
Ref.: Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.
Wieszając jabłka na twych gałązkach
życzymy wszystkim Wesołych Świąt.
Ref.: Choinko piękna jak las…
Listopad 2024
- Zachęcanie dzieci do czynnego udziału w grach i zabawach ruchowych.
- Poznanie i omawianie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
- Budzenie szacunku do symboli narodowych.
- Okazywanie szacunku i miłości do swojej ojczyzny.
- Rozpoznawanie symboli narodowych, wymienianie nazwy swojego kraju, stolicy.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych.
- Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania.
- Zachęcanie do ruchu na świeżym powietrzu.
- Poznanie wyglądu i zastosowania wybranych urządzeń technicznych.
- Przestrzeganie kodeksu przedszkolaka.
- Aktywne uczestnictwo w zabawach integracyjnych, ruchowych, muzycznych.
- Zapoznanie podstawowych zasad zdrowego odżywiania się.
- Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwiązywanie zagadek.
- Porównywanie obrazków i odkrywanie związków przyczynowo – skutkowych.
- Samodzielnie używanie sztućców, nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku.
- Kształcenie logicznego myślenia, poprzez kodowanie i wykonywanie łamigłówek.
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obsługi różnych urządzeń technicznych
i elektrycznych. - Wypowiadanie się na temat czytanego wiersza, opowiadania; opisywanie ilustracji budując poprawnie zdania.
- Wykonywanie prac plastycznych i innych zadań według instrukcji.
- Dokonywanie analizy sylabowej nazw obrazków.
- Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni.
- Obserwacje przyrody w naturalnym jej otoczeniu, podczas wycieczek, spacerów.
- Używanie zwrotów grzecznościowych.
- Rozpoznawanie i nazywanie wartości takich jak: dobro, miłość, prawda, odwaga, szacunek, tolerancja, uczciwość.
- Prawidłowe orientowanie się w przestrzeni (rozróżnianie prawej i lewej strony ciała).
- Poznanie liter: i, I/ t, T/ d, D/ k, K.
- Poznanie liczb: 0, 5, 6.
Wiersz miesiąca – „Listopad” – Natalia Łasocha – „Bliżej Przedszkola”
Kiedy w kalendarzu
listopad króluje,
pomiędzy drzewami
silny wiatr tańcuje.
Wirują swobodnie
przebarwione liście.
Rankiem na dworze
jest chłodno i mgliście.
A jesień w kaloszach
stąpa po kałużach.
Wiewiórka nieśmiało
z dziupli się wynurza.
Z szaroburej chmury
spadają kropelki.
Uderzają w rytmie
o parasol wielki.
Pani Jesień nuci
melodie jesienne.
Deszcz dzwoni miarowo
i robi się sennie.
Leży kopczyk liści
i to tutaj właśnie
pod grubą pierzynką
jeż na zimę zaśnie.
Piosenka miesiąca – „Pan Listopad”
Pan Listopad gra na basie
dylu, dylu, bum.
Na jesiennym graniu zna się
trawką dotknął strun.
Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka tańcz, gdy chcesz.
Pan Listopad gra na bębnie
bara, bara, bam.
Z deszczem puka równo,
pięknie koncert daje nam.
Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….
Pan Listopad gra na flecie
fiju, fiju, fjiu.
Z liści złotych ma berecik,
a kubraczek z nut.
Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….
Październik 2024
- rozwijanie słownika czynnego dzieci; Swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy – prezentowanie swojego zdania, uzasadnianie wyboru, przedstawianie wyników obserwacji;
- kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
- zapoznanie z literami o, O, a, A, e, E, m, M; wskazywanie liter wśród innych, czytanie
w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych; - rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów według cech; wprowadzenie cyfr 1, 2, 3 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach;
- budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
- kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie
do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane); - rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami
po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie
z materiału przyrodniczego; - rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek, określanie nastroju muzyki, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne, poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne i ładne śpiewanie piosenek;
- rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;
- rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania
z materiału przyrodniczego; - wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności
we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów; - zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy.
Piosenka miesiąca – „Jesienna cza-cza-cza”
Kolorowa jesień już chodzi po lesie,
W kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr.
Wietrzyk gwiżdże cza-czę w jesiennym bukiecie,
A dzieci śpiewają cza–cza–cza.
Ref.: Tańczymy cza-cza-cza,
Cza-czę wietrzyk gra,
Liście tańczą cza-czę,
więc tańczę i ja. (x2)
Już jesienna pora, już skaczą żołędzie,
Jarzębina sznur dziś czerwony ma.
Już jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie,
Jesienią śpiewamy cza cza cza.
Ref.: Tańczymy cza-cza-cza…
Wiersz miesiąca – „Pada deszczyk”
Pada deszczyk,
pada od samego rana.
Pada deszczyk, pada,
zmoczył nam ubrania.
Przestań wreszcie płakać
chmurko nadąsana,
baw się razem z nami
– hopsa, hopsa, dana.
Chmurka posłuchała,
deszczyk już nie kapie
tylko krople z drzewa
lecą, kto je złapie?
Złapię kroplę, złapię,
klasnę w dłonie obie,
Wkoło się obrócę
i podskoczę sobie.
Wrzesień 2024 r.
Zamierzenia wychowawcze i edukacyjne:
- utrwalanie znajomości imion koleżanek i kolegów z grupy
- zapoznanie z zasadami obowiązującymi w grupie i w przedszkolu
- stworzenie kodeksu grupowego
- rozwiązywanie rebusów obrazkowych
- rozwijanie umiejętności różnicowania, porównywania i określania wielkości przedmiotów
- utrwalanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała oraz kodowania kierunków za pomocą kolorów
- utrwalanie umiejętności nazywania kierunków (lewo, prawo, góra, dół) i kodowania ich za pomocą strzałek
- nazywanie i wskazywanie części ciała – swojego i kolegi
- segregacja liści w zależności od gatunków drzew, z jakich pochodzą
- tworzenie kompozycji z zastosowaniem materiałów przyrodniczych
poznanie różnych regionów Polski
Piosenka miesiąca „Idzie jesień”
Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Jabłka, gruszki, winogrona. Wszystko w koszu chowa.
Ref: Jesień – deszcz i słota,
Jesień – złote liście,
Jesień – dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina,
Jesień – głóg, kalina,
Jesień – co nam przyniesie?
Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Marchew, buraki, ziemniaki. Wszystko w koszu chowa.
Ref: Jesień – stos orzechów,
Jesień to żołędzie,
Jesień kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków,
Jesień dookoła,
Jesień, jesień nas woła.
Wiersz miesiąca „Jesień kolorowa”
Jesień, jesień kolorowa,
coś tam chyba dla nas chowa?
Tu kasztanek, tam orzeszek,
a tam jeżyk listek niesie.
Przyszły dzielne przedszkolaki,
popatrzyły, pomyślały,
i z jesienią poszalały…
Liście lecą w górę, w dół,
zasłoniły świata pół.
Dzieci opaść im nie dają,
podrzucają, podrzucają…
i cieszy się Pani Jesień,
że radości tyle niesie.