Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

  • Ćwiczenia usprawniające pracę narządów mowy, rozwijanie słownictwa i mowy.
  • Ćwiczenia dykcji i artykulacji, analiza i synteza wyrazów.
  • Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • Wzbogacanie wiadomości na temat sposobu życia zwierząt egzotycznych.
  • Poszerzanie wiadomości na temat zwierząt morskich, zapoznanie z cechami charakterystycznymi zwierząt egzotycznych.
  • Zapoznanie z elementami marcowej pogody.
  • Poznawanie zwyczajów wielkanocnych.
  • Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie zainteresowań badawczych, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
  • Poznawanie stanów skupienia wody i ich właściwości, wdrażanie do samodzielnego działania, badania rzeczywistości i wnioskowania.
  • Obserwacja przyrody i zachodzących zmian atmosferycznych wczesną wiosną.
  • Ćwiczenia doskonalące poczucie rytmu, doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej.
  • Wyjaśnienie znaczenia barw.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 10 – odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10, rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Doskonalenie umiejętności myślenia logicznego, doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów o takim samym kształcie.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie świadomości własnego ciała, rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
  • Rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały, rozwijanie swobody ruchów podczas tańca.
  • Rozwijanie sprawności manualnej, motoryki małej i dużej.

Wiosenne słońce wesoło świeci
i na wycieczkę zaprasza dzieci.
Tutaj śnieg odkrył trawkę zieloną,
przebiśnieg podniósł głowę skuloną.
Listki i trawki na słonku się grzeją,
żółte kaczeńce do słońca się śmieją.
Ptaszki na drzewach radośnie ćwierkają
i wszyscy wiosny już wyglądają.
Ogrodnik porządki robi w ogrodzie,
nowe nasionka wysiewa co dzień.
Na deszczyk będą sobie czekały
i zazieleni ogród się cały.
Kiedy jaskółki zza morza wracają,
kiedy bociany nad gniazdem kołują.
Kiedy w ogrodzie barw tęcza zabłyśnie,
to przyjdzie wiosna już oczywiście.

Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.

Ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.

Ref: Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.

Ref: Wiosna buja w obłokach…

  • Rozpoznawanie bohaterów znanych baśni, utrwalanie zasad korzystania z książek, poszanowania ich.
  • Rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, poznawanie małych i wielkich liter.
  • Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9.
  • Utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania, dodawanie w zakresie 9.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie sprawności manualnych.
  • Reagowanie na ustalone sygnały, wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
  • Rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją.
  • Rozwijanie aktywności werbalnej, przedstawianie słowami uczuć i nastroju.
  • Zapoznanie ze zjawiskiem topnienia, poznawanie substancji, które topnieją.
  • Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
  • Dostrzeganie piękna muzyki, rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych, poruszania się w rytm muzyki.
  • Utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych.
  • Próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą, korelacja muzyki z plastyką.
  • Rozwijanie aktywności twórczej.
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych, kształtowanie poczucia rytmu.
  • Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego, przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
  • Utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego, rozwijanie aktywności twórczej.
  • Rozwijanie preorientacji zawodowej, poznanie różnego typu zawodów, wzbogacenie słownictwa o słowa związane z omawianymi zawodami.
  • Wyposażenie dzieci w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im rozwój wyobraźni, wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości.
  • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
  • Usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów, tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów.
  • Rozumienie wagi pracy ludzkiej, poznanie specyfiki pracy malarza.
  • Rozwijanie umiejętności planowania własnych działań.

Co się z tą pogodą stało?
W zimie wcale nie jest biało…
Gdzie ten luty, groźny, zły,
który szczerzył mrozu kły,
lecz, gdy humor dobry miał
na saneczkach z górki gnał?
I bałwanki lepił z nami,
szyby zdobił nam kwiatami
miał pomysłów pełną głowę.
Ale na szczęście
co najważniejsze –
wciąż daje… ferie zimowe!

Pada śnieżek, pada śnieżek,
już ze śniegu mam kołnierzyk,
białe uszy i policzki
i śniegowe rękawiczki.
Pada śnieżek, pada śnieżek,
już ze śniegu mam kołnierzyk
i guziki i rękawy
oraz lewy but i prawy.

Ref. Pada śnieżek jak szalony,
z lewej strony, z prawej strony,
raz za nami, raz przed nami
zasypuje nas płatkami!

Pada śnieżek, pada śnieżek,
już ze śniegu mam kołnierzyk,
białe uszy i policzki
i śniegowe rękawiczki.
Pada śnieżek, pada śnieżek,
na szalika żółty brzeżek
i na czapkę moją pada,
bardzo mi to odpowiada!

Ref. Pada śnieżek jak szalony…

A jak padać nie przestanie,
zobaczycie co się stanie –
będzie kino nie z tej ziemi!
Nos w marchewkę mi się zmieni!

  • poznawanie tradycji związanych z nastaniem Nowego Roku,
  • wzbogacanie doświadczeń estetycznych, poznawanie różnych technik plastycznych,
  • wzbogacanie wiedzy na temat kalendarza i jego znaczenia,
  • poznawanie właściwości fizycznych niektórych substancji, pobudzanie zmysłów,
  • rozumienie sensu informacji podanych w formie uproszczonych rysunków,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, reagowanie na ustalone sygnały,
  • nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
  • poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku, utrwalanie nazw dni tygodnia,
  • rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy oraz pór roku,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • – utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie mowy poprzez stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się,
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków oraz zwierząt leśnych zimą,
  • organizowanie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych, reagowanie ruchem na dźwięki różnej długości i wysokości,
  • rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska,
  • zapoznanie z pracą leśnika,
  • rozwijanie umiejętności rachunkowych, utrwalanie znajomości figur geometrycznych,
  • tworzenie zbiorów na podstawie podanych cech, wyodrębnianie części wspólnej zbiorów,
  • utrwalanie wiadomości na temat tradycji związanych z karnawałem,
  • rozwijanie kompetencji społecznych – zachęcanie do poznawania innych i opowiadania o sobie na
    forum grupy,
  • rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat,
  • kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych,
  • poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych, wzbudzanie zainteresowania członkami rodziny,
  • rozwijanie pamięci i uwagi,
  • orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • ćwiczenie orientacji na kartce papieru,
  • posługiwanie się w celowo stworzonych sytuacjach liczebnikami w aspekcie kardynalnym.

Gdy tylko słonko na niebie lśni,
bawią się zimą tygodnia dni.
Poniedziałek – zjeżdża na sankach.
Wtorek – lepi bałwanka.
Środa narty przypina.
Czwartek kije jej trzyma.
Piątek jedzie na ślizgawce,
ciągnięty przez dwa latawce.
Sobota rzuca śnieżkami
i woła niedzielę:
„Hej, baw się z nami!”
A niedziela, choć zdrowa,
pod pierzynę się chowa.

Zastukały ptaszki w okno:
„Hejże, hejże, dzieci!
Zima mrozem postraszyła,
śnieżek z nieba leci!

Ref.: Dajcie ptaszkom ziarnek
i okruszków chleba!
Gdy na dworze zima,
ptakom pomoc trzeba!”

Tata zbija z desek karmnik,
chleb szykuje mama,
słonecznika ziarnka dzieci
wsypią tutaj zaraz.

Ref.: Dajcie ptaszkom…

  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
  • rozwijanie sprawności fizycznych,
  • rozwijanie umiejętności obrazowania tekstu ruchem,
  • rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
  • rozpoznawanie, nazywanie i utrwalanie poznanych liter,
  • dostrzeganie cykliczności dni tygodnia,
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • wykorzystanie w pracy różnych materiałów,
  • poznawanie nazw sportów zimowych,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach badawczych,
  • badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
  • zapoznanie z tradycjami związanymi ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozwijanie wrażliwości fonemowej,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozumienie sensu informacji podanych w formie symboli,
  • reagowanie na dźwięki o różnej wysokości,
  • rozwijanie swobody ruchów w przestrzeni.

Na dworze śnieg już spadł,
na dworze szczypie mróz,
a w domu ciepło tak,
bo święta przyszły już.

Biały opłatek na stole
i potraw świątecznych dwanaście,
dzisiaj gwiazdka na niebie
dla wszystkich świeci jaśniej.

Płyną świąteczne życzenia
w mroźny, zimowy świat.
A pod choinką prezenty,
to piękny, radosny czas.

Stała pod śniegiem panna zielona
Nikt prócz zająca nie kochał jej
Nadeszły święta i przyszła do nas
Pachnący gościu, prosimy wejdź!

Ref.: Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!

Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.
Wieszając jabłka na twych gałązkach
życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

Ref.: Choinko piękna jak las…

  • Zachęcanie dzieci do czynnego udziału w grach i zabawach ruchowych.
  • Poznanie i omawianie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią.
  • Budzenie szacunku do symboli narodowych.
  • Okazywanie szacunku i miłości do swojej ojczyzny.
  • Rozpoznawanie symboli narodowych, wymienianie nazwy swojego kraju, stolicy.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symboli narodowych.
  • Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania.
  • Zachęcanie do ruchu na świeżym powietrzu.
  • Poznanie wyglądu i zastosowania wybranych urządzeń technicznych.
  • Przestrzeganie kodeksu przedszkolaka.
  • Aktywne uczestnictwo w zabawach integracyjnych, ruchowych, muzycznych.
  • Zapoznanie podstawowych zasad zdrowego odżywiania się.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwiązywanie zagadek.
  • Porównywanie obrazków i odkrywanie związków przyczynowo – skutkowych.
  • Samodzielnie używanie sztućców, nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku.
  • Kształcenie logicznego myślenia, poprzez kodowanie i wykonywanie łamigłówek.
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obsługi różnych urządzeń technicznych
    i elektrycznych.
  • Wypowiadanie się na temat czytanego wiersza, opowiadania; opisywanie ilustracji budując poprawnie zdania.
  • Wykonywanie prac plastycznych i innych zadań według instrukcji.
  • Dokonywanie analizy sylabowej nazw obrazków.
  • Rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni.
  • Obserwacje przyrody w naturalnym jej otoczeniu, podczas wycieczek, spacerów.
  • Używanie zwrotów grzecznościowych.
  • Rozpoznawanie i nazywanie wartości takich jak: dobro, miłość, prawda, odwaga, szacunek, tolerancja, uczciwość.
  • Prawidłowe orientowanie się w przestrzeni (rozróżnianie prawej i lewej strony ciała).
  • Poznanie liter: i, I/ t, T/ d, D/ k, K.
  • Poznanie liczb: 0, 5, 6.

Kiedy w kalendarzu
listopad króluje,
pomiędzy drzewami
silny wiatr tańcuje.

Wirują swobodnie
przebarwione liście.
Rankiem na dworze
jest chłodno i mgliście.

A jesień w kaloszach
stąpa po kałużach.
Wiewiórka nieśmiało
z dziupli się wynurza.

Z szaroburej chmury
spadają kropelki.
Uderzają w rytmie
o parasol wielki.

Pani Jesień nuci
melodie jesienne.
Deszcz dzwoni miarowo
i robi się sennie.

Leży kopczyk liści
i to tutaj właśnie
pod grubą pierzynką
jeż na zimę zaśnie.

Pan Listopad gra na basie
dylu, dylu, bum.
Na jesiennym graniu zna się
trawką dotknął strun.

Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz.
Świerszcz za kominem cyka tańcz, gdy chcesz.

Pan Listopad gra na bębnie
bara, bara, bam.
Z deszczem puka równo,
pięknie koncert daje nam.

Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….

Pan Listopad gra na flecie
fiju, fiju, fjiu.
Z liści złotych ma berecik,
a kubraczek z nut.

Ref: Wesoło gra muzyka, pada deszcz….

  • rozwijanie słownika czynnego dzieci; Swobodne wypowiadanie się na różnorodne tematy – prezentowanie swojego zdania, uzasadnianie wyboru, przedstawianie wyników obserwacji;
  • kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie, dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej;
  • zapoznanie z literami o, O, a, A, e, E, m, M; wskazywanie liter wśród innych, czytanie
    w izolacji, w prostych sylabach, wyrazach, czytanie prostych tekstów słowno-obrazkowych;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych – kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, klasyfikowanie przedmiotów według cech; wprowadzenie cyfr 1, 2, 3 jako symboli liczb, dodawanie i odejmowanie na konkretach;
  • budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
  • kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie
    do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane);
  • rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami
    po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie
    z materiału przyrodniczego;
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci – poznanie piosenek, określanie nastroju muzyki, powtarzanie i kontynuowanie rytmów, akompaniowanie rówieśnikom do śpiewu, rytmiczne, poruszanie się w przestrzeni w określonych układach (koło, rząd, rozsypka), improwizowanie ruchem muzyki, melodyjne i ładne śpiewanie piosenek;
  • rozwijanie myślenia logicznego w zabawach z kodowaniem;
  • rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci podczas malowania, rysowania, komponowania
    z materiału przyrodniczego;
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności
    we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
  • zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy.

Kolorowa jesień już chodzi po lesie,
W kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr.
Wietrzyk gwiżdże cza-czę w jesiennym bukiecie,
A dzieci śpiewają cza–cza–cza.

Ref.: Tańczymy cza-cza-cza,
Cza-czę wietrzyk gra,
Liście tańczą cza-czę,
więc tańczę i ja. (x2)

Już jesienna pora, już skaczą żołędzie,
Jarzębina sznur dziś czerwony ma.
Już jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie,
Jesienią śpiewamy cza cza cza.

Ref.: Tańczymy cza-cza-cza…

Pada deszczyk,
pada od samego rana.
Pada deszczyk, pada,
zmoczył nam ubrania.

Przestań wreszcie płakać
chmurko nadąsana,
baw się razem z nami
– hopsa, hopsa, dana.

Chmurka posłuchała,
deszczyk już nie kapie
tylko krople z drzewa
lecą, kto je złapie?

Złapię kroplę, złapię,
klasnę w dłonie obie,
Wkoło się obrócę
i podskoczę sobie.

Wrzesień 2024 r.

Zamierzenia wychowawcze i edukacyjne:

  • utrwalanie znajomości imion koleżanek i kolegów z grupy
  • zapoznanie z zasadami obowiązującymi w grupie i w przedszkolu
  • stworzenie kodeksu grupowego
  • rozwiązywanie rebusów obrazkowych
  • rozwijanie umiejętności różnicowania, porównywania i określania wielkości przedmiotów
  • utrwalanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała oraz kodowania kierunków za pomocą kolorów
  • utrwalanie umiejętności nazywania kierunków (lewo, prawo, góra, dół) i kodowania ich za pomocą strzałek
  • nazywanie i wskazywanie części ciała – swojego i kolegi
  • segregacja liści w zależności od gatunków drzew, z jakich pochodzą
  • tworzenie kompozycji z zastosowaniem materiałów przyrodniczych
    poznanie różnych regionów Polski

Piosenka miesiąca „Idzie jesień”

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Jabłka, gruszki, winogrona. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – deszcz i słota,
Jesień – złote liście,
Jesień – dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina,
Jesień – głóg, kalina,
Jesień – co nam przyniesie?

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Marchew, buraki, ziemniaki. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – stos orzechów,
Jesień to żołędzie,
Jesień kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków,
Jesień dookoła,
Jesień, jesień nas woła.

Wiersz miesiąca „Jesień kolorowa”

Jesień, jesień kolorowa,
coś tam chyba dla nas chowa?
Tu kasztanek, tam orzeszek,
a tam jeżyk listek niesie.

Przyszły dzielne przedszkolaki,
popatrzyły, pomyślały,
i z jesienią poszalały…
Liście lecą w górę, w dół,
zasłoniły świata pół.

Dzieci opaść im nie dają,
podrzucają, podrzucają…
i cieszy się Pani Jesień,
że radości tyle niesie.