Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Zamierzenia dydaktyczno wychowawcze na miesiąc Marzec

  • Zdobywanie informacji na temat dinozaurów, zapoznanie z miejscem – puszczą jurajską
  • Poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla przedwiośnia (wiatr, deszcz, burza, szron). Wskazanie na zwiastuny wiosny.
  • Zapoznanie dzieci ze znaczeniem wiosennego przysłowia  „marcu jak w garncu”.
  • Powitanie wiosny, obserwacja rozwijającej się przyrody w najbliższym środowisku oraz prac w przydrożnych ogrodach.
  • Poznanie pierwszych wiosennych kwiatów: (żonkil, krokus, przebiśnieg, tulipan
  • Omówienie życia ptaków wiosną (budowanie gniazd, składanie jaj, wylęganie się młodych.
  • Zapoznanie się z tradycją obchodów pierwszego dnia wiosny,
  • Poznanie ludowych  tradycji-
  • Topienie marzanny.
  • Utrwalanie wybranych kolorów.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • -Rozwijanie mowy,
  • Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
  • Zachęcanie do radosnego muzykowania i śpiewania piosenek.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Gimnastyka buzi i języka: zabawy i ćwiczenia warg, języka; cmokanie, napinanie policzków, wysuwanie warg do przodu.
  • Utrwalanie wybranych kolorów.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • Rozwijanie umiejętności malowania.
  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania bajek, opowiadań.

Piosenka

„Maszeruje wiosna”

1.Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Wierszyk

Wiosna w marcu się pojawiła,

świat szary w barwny zamieniła.

Zielony jest listek, zielona żaba,

zielone pąki, zielona trawa.

Zielone zrobiły się wszystkie drzewa,

żółte jest słonko co nas ogrzewa.

Czerwone maki i dziób bociana,

Różowe płatki są tulipana.

Białe krokusy i przebiśniegi,

niebieskie niebo i wody rzeki.

Wszędzie barwy wiosenne, nowe,

wszystko pachnące i kolorowe.

.

:

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze  luty

  • Poznanie sposobu dbania o książki, kształtowanie nawyku czytania książek i odkładania ich na miejsce, wdrażanie do poczucia odpowiedzialności za wspólne mienie
  • Podejmowanie prób określania wartości na zasadzie przeciwieństw: dobro – zło
  • Poznanie procesu powstawania książek
  • Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego korzystania ze śniegu podczas zabawy
  • Wzbogacenie słownika czynnego o nazwy związane z kosmosem, utrwalenie znajomości znaczenia pojęć kosmos, Układ Słoneczny, planety
  • Wykonywanie eksperymentów wspólnie z nauczycielem;
  • Zdobywanie informacji na temat wulkanów;
  • Kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
  • Kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • Zapoznanie ze zwyczajem przebierania się na bal karnawałowy.
  • Rozwijanie wyobraźni dziecięcej, oraz inspirowanie ich do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej,
  • Rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych
  • Rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • Doskonalenie wymowy dzieci przez ćwiczenia fonacyjne.
  • Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy i zachowania podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  • Rozwijanie mowy przez ćwiczenia artykulacyjne.
  • Słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • Nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
  • Rozwijanie umiejętności przeliczania rozwijanie  umiejętności uczestnictwa we wspólnej zabawie,
  • Kształcenie percepcji słuchowo-ruchowej. umiejętności segregowania.
  • Nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);

Wiersz ,,Karnawał’’

 W karnawale, w karnawale

Dookoła wielkie bale,

Gdy orkiestra pięknie gra,

Dobry humor każdy ma!

Bal maskowy, bal maskowy

Jest naprawdę pomysłowy,

Można przebrać się za jeża,

Krasnoludka lub rycerza

.

Wszędzie sami przebierańcy,

Zorro w czarnej masce tańczy,

I Smerfetka razem z nim,

Nie wiadomo kto jest kim…

W karnawale, w karnawale

Dzieci bawią się wspaniale,

W karnawale każdy chce

Tańczyć, śpiewać, bawić się.

Piosenka Krasnoludki

My jesteśmy krasnoludki,

hopsasa, hopsasa,

pod grzybkami nasze budki,

hopsasa, hopsasa,

Jemy mrówki, żabki łapki,

oj tak, tak, oj tak ,tak,

a na głowach krasne czapki,

to nasz, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy,

Tru -tu –tu! Tru  tu -tu,

gdy ktoś senny, to uśpimy,

lulu, Lu ,lulu,lu

Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka,

Oj, oj, oj! Oj, oj, oj!

to zapłacze niezabudka,

Oj, oj, oj! Oj, oj, oj!

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc styczeń:

  • Rozumienie potrzeby dokarmiania ptaków i zwierząt zimą, poznanie sposobów pomagania zwierzętom w przetrwaniu zimy, poznanie pokarmów, którymi należy dokarmiać ptaki i zwierzęta leśne.
  • Rozpoznawanie i próby nazywania wybranych ptaków zimujących w Polsce.
  • Kształtowanie opiekuńczego stosunku do ptaków – urządzanie i utrzymywanie „ptasiej stołówki” w ogrodzie przedszkolnym.
  • Utrwalenie nazw zawodów-zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonania różnych zawodów.
  • Budzenie zainteresowania upływem czasu, zapoznanie z różnymi narzędziami służącymi do pomiaru czasu.
  • Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków, osób bliskich.
  • Przygotowanie upominków dla babci i dziadka.
  • Doskonalenia umiejętności występowania przed publicznością.
  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcią i dziadkiem.
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych: klasyfikowanie przedmiotów ze względu na rodzaj, przeliczanie na konkretach we własnym zakresie.
  • Doskonalenie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych (śpiewanie piosenki, powtarzanie rymowanek).
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego tekstu
  • Mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem.
  • Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
  • Wykonywanie prac plastycznych.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia dużych i małych grup mięśniowych (z wykorzystaniem muzyki i rekwizytów).
  • Rozwijanie prawidłowej reakcji na polecenia.
  • Rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych, dbanie o estetykę wykonania pracy.
  • Utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
  • Rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat.
  • Poszerzanie umiejętności matematycznych: przeliczanie, segregowanie, określanie wielkości.
  • Posługiwanie się określeniami: duży, średni, mały, para.
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

    Wiersz „Życzenia dla babci i dziadka”

    Dziś dla babci słońce mamy

    I całuski dla dziadziusia.

    Dziś życzenia wnuczek składa

    I piosenki śpiewa wnusia.

    Aby babcia i dziadunio

    w zdrowiu długo żyli.

    Aby uśmiech dla nas mieli

    w każdej wolnej chwili.

   Piosenka:

 Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My tupiemy tup- tup- tup

Teraz babciu ty to zrób!

 Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My klaszczemy raz dwa trzy

Teraz babciu zrób to ty.

Babciu, droga Babciu powiedz mi

Czy potrafisz zrobić to, co my?

My skaczemy raz, dwa, trzy
 Teraz babciu podskocz ty!

Zamierzenia Dydaktyczno – wychowawcze miesiąc Grudzień

  • Utrwalenie nazw wybranych kolorów.
  • Utrwalenie pojęć duży, mały.
  • Rozwijanie mowy.
  • Rozwijanie poczucia rytmu.
  • Ilustrowanie piosenki ruchem.
  • Rozwijanie reakcji na ustalone sygnały.
  • Kształtowanie odruchu prawidłowej postawy.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Rozwijanie umiejętności liczenia.
  • Zapoznanie z oznakami zimy.
  • Przybliżenie wiadomości o życiu i postaci Mikołaja.
  • Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia.
  • Zapoznanie z tradycją śpiewania kolęd w czasie świąt Bożego Narodzenia, ukazanie ich piękna.
  • Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej.
  • Rozwijanie umiejętności koncentracji.
  • Słuchanie krótkich opowiadań, wierszy i piosenek, kolęd.
  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem.
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej.
  • Zapoznanie z zabawkami z przeszłości i przyszłości.
  • Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.
  • Nabywanie umiejętności uważnego uczestnictwa w zajęciach.

Wiersz: „Grudzień”

W grudniu, jak to w grudniu,

Biały śnieżek prószy,

Marzną dzieciom nosy,

Marzną dzieciom uszy.

Biały puch otula

Góry, lasy pola.

Srebrne sople wiszą na dachu przedszkola.

I nic nie poradzisz, taki mamy klimat.

Gdy przychodzi grudzień, przychodzi też

zima.

Piosenka: „Przyszła Zima Biała”

Przyszła zima biała, śniegu nasypała

Zamroziła wodę, staw pokryła lodem

Ref. Tupu, tup po śniegu

Dzyń, dzyń, dzyń na sankach

skrzypu , skrzyp na mrozie lepimy bałwanka.

Kraczą głośno wrony marzną nam ogony

mamy pusto w brzuszku dajcie nam okruszków.

Ref. Tupu, tup po śniegu

Dzyń, dzyń, dzyń na sankach

skrzypu , skrzyp na mrozie lepimy bałwanka.

Ciepłe rękawiczki i wełniany szalik,

białej, mroźnej zimy, nie boję się wcale.

Ref. Tupu, tup po śniegu

Dzyń, dzyń, dzyń na sankach

skrzypu, skrzyp na mrozie lepimy bałwanka

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze listopad

  • Budowanie postawy patriotycznej przez kształtowanie umiejętności przyjmowanie odpowiedniej postawy w trakcie śpiewania hymnu państwowego.
  • Budzenie poszanowania dla wszystkich symboli narodowych.
  • Usprawnianie motoryki małej.
  • Wprowadzenie pojęć mało, dużo.
  • Ilustrowanie piosenki ruchem.
  • Rozwijanie szybkiej reakcji na sygnały.
  • Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Dbanie o porządek na stanowisku pracy.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych zakresie przeliczania.
  • Zapoznanie z rolą aktywności fizycznej w życiu człowieka.
  • Zapoznanie z produktami szkodliwymi dla zdrowia.
  • Wszechstronny i harmonijny rozwój organizmu.
  • Zapoznanie z nazwami podstawowych urządzeń elektrycznych.
  • Zapoznanie z wybranymi urządzeniami gospodarstwa domowego wykorzystywanymi dawniej i współcześnie.
  • Zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.
  • Rozwijanie pamięci i koncentracji uwagi.
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych.
  • Budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
  • Samodzielne wykonywanie czynności samoobsługowych − ściąganie ubrań i butów, umieszczanie ich w wyznaczonym miejscu, zakładanie ubrań i butów, korzystanie z toalety, spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem.
  • Uświadomienie dzieciom potrzeby używania zwrotów grzecznościowych.
  • Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
  • Gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia i zabawy logopedyczne usprawniające aparat mowy dziecka.

Wiersz „Listopad”

Przyszedł sobie do ogrodu stary,

siwy pan Listopad.

Grube palto wziął od chłodu

i kalosze ma na stopach.

Deszcz zacina, wiatr dokucza.

Pustka, smutek dziś w ogrodzie.

Pan Listopad cicho mruczy,

nic nie szkodzi, nic nie szkodzi.

Po listowiu kroczy szybko

na ławeczce sobie siada.

Chłód i zimno.

Mam dziś chrypkę.

Trudna rada, trudna rada.

Piosenka

Piosenka

Małe czerwone jabłuszko,

tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Za rączki się trzymają i w koło obracają. 4x

Małe czerwone jabłuszko,

tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Jabłuszko podskakuje, a gruszka przytupuje. 4x

Małe czerwone jabłuszko,

tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

W rączki klaszcze jabłuszko, razem z dojrzałą gruszką. 4x

Małe czerwone jabłuszko,

tańczy dziś pod drzewem z gruszką.

Biegną sobie dokoła, jabłuszko gruszkę woła. 4x

Październik 2024 r.

Zamierzenia dydaktyczno -wychowawcze:

  1. Dostrzeżenie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z aktualną porą roku.
  2. Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw po wyglądzie kształcie i smaku.
  3. Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad gwarantujących bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.
  4. Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci.
  5. Kształtowanie elementarnych nawyków higienicznych kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
  6. Rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania przyrody.

Piosenka

Kolorowe Listki

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.
Kolorowe listki na wietrze szumiały.
Szu, szu, szu, szumiały wesoło.
Szu, szu, szu, wirowały w koło.

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.
Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.
Hop, hop, hop, tak sobie skakały.
Hop, hop, hop, w koło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.
Kolorowe listki skończyły zabawę.
Cicho, sza, listki zasypiają.
Cicho, sza, oczka zamykają

Wiersz miesiąca

Jesienią

M. Konopnicka

Jesienią, jesienią

Sady się rumienią;

Czerwone jabłuszka

Pomiędzy zielenią.

Czerwone jabłuszka,

Złociste gruszeczki

Świecą się jak gwiazdy

Pomiędzy listeczki.

Pójdę ja się, pójdę

Pokłonić jabłoni,

Może mi jabłuszko

W czapeczkę uroni!

Pójdę ja do gruszy,

Nastawię fartuszka,

Może w niego spadnie

Jaka śliczna gruszka!

Jesienią, jesienią

Sady się rumienią;

Czerwone jabłuszka

Pomiędzy zielenią.

Zamierzenia dydakty