Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

Miesiąc Październik 2024 r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  1. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednim kontaktem z przyrodą i życiem społecznym najbliższego otoczenia.
  2. Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć poprzez kształtowanie sprawności umysłowych i porównywania, klasyfikowania, analizy i syntezy, uogólniania oraz wnioskowania.
  3. rozwijanie umiejętności dziecka w zakresie współpracy w grupie: podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, rozstrzygania nieporozumień
  4. i konfliktów we właściwy sposób (rozmowa, negocjacja, kompromis), panowanie nad trudnymi emocjami;
  5. wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności
  6. we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
  7. zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy;
  8. budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
  9. dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obcowania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów);
  10. kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane);
  11. rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego.

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Jabłka, gruszki, winogrona. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – deszcz i słota,
Jesień – złote liście,
Jesień – dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina,
Jesień – głóg, kalina,
Jesień – co nam przyniesie?

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Marchew, buraki, ziemniaki. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – stos orzechów,
Jesień to żołędzie,
Jesień kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków,
Jesień dookoła,
Jesień, jesień nas woła.

Jesień wszędzie, szumią drzewa.

Ptak w gałęziach już nie śpiewa.

Lecą liście kolorowe, żółte, rude i brązowe.

Już wiewiórka ma zapasy,

na zimowe trudne czasy.

Jeż zwinięty w kulkę śpi,

o ślimaku smacznym śni.