Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC

  • Zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego, nazywanie wybranych gwiazdozbiorów, poznanie pracy astronomia.
  • Zapoznanie ze zwierzętami zamieszkującymi sawannę, rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących w morzach i oceanach; zapoznanie z cechami charakterystycznymi zwierząt egzotycznych, wyjaśnienie znaczenia barw w świecie zwierząt.
  • Zapoznanie z elementami marcowej pogody oraz zwyczajem ludowym- topienie Marzanny; poznanie stanów skupienia wody i ich właściwości.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną i wiązanie ich z aktualną porą roku, rozpoznawanie pierwszych oznak wiosny, nazywanie wiosennych kwiatów.
  • Zapoznanie z zapisem graficznym litery: p, P, z, Z, u, U, c, C
  • Stosowanie znaków matematycznych +, -, =, posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym, porównywanie liczebności zbiorów w zakresie 10, wyodrębnianie części wspólnej zbioru.

WIERSZ NA MIESIĄC MARZEC

„Żartowniś marzec”

Idzie Marzec poprzez pola i łąki podmokłe,
a ubranie ma od deszczu prawie całkiem mokre.
Gwiżdże sobie wesolutko, skacze tak radośnie!
Tu napsoci, tam napsoci swojej cioci Wiośnie.

Wiosna wzięła się pod boki, dzieci jest jej szkoda.
– Oj, ty Marcu łobuziaku, co to za pogoda!
Dzieci chcą iść do ogrodu, chcą iść na spacerek.
Przydałby się promyk słońca i ciepły wiaterek.

Marzec skoczył hop! pod chmury
i mówi do cioci: – Ciociu Wiosno,
zaraz słońce cały świat ozłoci.
Ale to jest przecież nudne, gdy tak słońce świeci.
Deszczu, śniegu, gradu troszkę rzucę więc na dzieci!

PIOSENKA NA MIESIĄC MARZEC

 „Maszeruje wiosna”

Tekst: 1. Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło lecą

 i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,

na ramieniu małą torebeczkę.

Chętnie żuje gumę i robi balony

a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło lecą

i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas

każda trawka chce być już zielona.

gdybyś zapomniała inną drogą poszła

zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło lecą

i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LUTY

  • poznawanie nazw zawodów z przeszłości i współczesnych,
  • wzbogacanie wiedzy na temat zawodów
  • poznawanie nazw narzędzi potrzebnych do wykonywania wybranych zawodów.
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych,
  • zapoznanie z pojęciami: baśńbajka
  • zapoznanie z etapami powstawania książki,
  • zapoznanie z pracą autora, drukarza, grafika.
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • zapoznanie z etapami powstania papieru,
  • doskonalenie orientacji przestrzennej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter (G g, W w, P p) drukowaną i pisaną, małą i wielką
  • rozwijanie słuchu fonematycznego.
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 9,
  • rozwijanie umiejętności liczenia
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
  • utrwalanie poznanych znaków matematycznych: +, –, =, oraz liczb od 1 do 9;
  • przeliczanie w zakresie 9
  • rozbudzanie zainteresowań kosmosem,
  • zapoznanie z etapami powstawania filmu,
  • poznawanie różnych rodzajów muzeów,
  • wzbogacanie wiedzy o instrumentach,

WIERSZ NA MIESIĄC LUTY

„Luty”

Luty jest niezwykły, dni dwadzieścia osiem

Raz na cztery lata, chce być ważnym Ktosiem.

Dokłada w kalendarz, jeszcze jeden dzień

Teraz jestem przestępny, wszystkim chwali się.

Mam dwadzieścia dziewięć, w kalendarzu kratek

Kto się w taki dzień urodzi, ma dużo mniej latek. 😉

Pierwsze urodziny, obchodzi na czwarte

A luty nazywa, to po prostu żartem.

Przewrotny to miesiąc, raz mroźny raz ciepły

Ciekawe, dlaczego, te dni mu uciekły?

Znowu luty się zaczyna

To najkrótszy miesiąc w roku

Dalej chłodno, dalej zima

Wcześniej ciemniej, jak o zmroku.

Jeszcze trochę zimno będzie

Ale jakoś się wytrzyma

Bo na razie biało wszędzie

W końcu luty to i zima.

Ref. Idzie luty, idzie luty

Dobrze, że mam ciepłe buty

Biało wszędzie, zimno będzie

Luty witaj znów

Sypnie śniegiem może trochę

Jeśli będzie miał ochotę

Będą łyżwy no i sanki

Będą białe wciąż poranki.

Jeśli znudzi mu się śnieżek

To zamrozi parę ścieżek

Potem pójdzie w swoją drogę

No i wróci z przyszłym rokiem.

Miesiąc Październik 2024 r.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  1. Inspirowanie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednim kontaktem z przyrodą i życiem społecznym najbliższego otoczenia.
  2. Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć poprzez kształtowanie sprawności umysłowych i porównywania, klasyfikowania, analizy i syntezy, uogólniania oraz wnioskowania.
  3. rozwijanie umiejętności dziecka w zakresie współpracy w grupie: podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości, czerpanie radości ze wspólnej zabawy, rozstrzygania nieporozumień
  4. i konfliktów we właściwy sposób (rozmowa, negocjacja, kompromis), panowanie nad trudnymi emocjami;
  5. wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka w sytuacji zabawy: rozwijanie samodzielności
  6. we wszystkich obszarach, czerpanie radości z wykonywanych prac i ich efektów;
  7. zwracanie uwagi na utrzymanie ładu i porządku wokół siebie – wygląd osoby i miejsca zabawy;
  8. budzenie zainteresowania światem przyrody i jego znaczeniem dla życia i zdrowia człowieka, wdrażanie do szanowania przyrody, rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy (leśne ssaki, zwierzęta egzotyczne, owady), uświadamianie konieczności niesienia pomocy zwierzętom w przetrwaniu zimy, rola owoców i warzyw dla zdrowia, poznanie sposobów ich przechowywania w okresie zimowym, wykorzystanie materiału przyrodniczego do dekoracji;
  9. dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obcowania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów);
  10. kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych – zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pogody, wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane);
  11. rozwijanie sprawności manualnej i grafomotorycznej: nawlekanie, nawijanie, cięcie nożyczkami po liniach, naklejanie, rysowanie po śladzie, w tunelu, w liniaturze, w kratce; komponowanie z materiału przyrodniczego.

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Jabłka, gruszki, winogrona. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – deszcz i słota,
Jesień – złote liście,
Jesień – dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina,
Jesień – głóg, kalina,
Jesień – co nam przyniesie?

Idzie jesień, plony niesie. Jesień kolorowa.
Marchew, buraki, ziemniaki. Wszystko w koszu chowa.

Ref: Jesień – stos orzechów,
Jesień to żołędzie,
Jesień kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków,
Jesień dookoła,
Jesień, jesień nas woła.

Jesień wszędzie, szumią drzewa.

Ptak w gałęziach już nie śpiewa.

Lecą liście kolorowe, żółte, rude i brązowe.

Już wiewiórka ma zapasy,

na zimowe trudne czasy.

Jeż zwinięty w kulkę śpi,

o ślimaku smacznym śni.